Rörlig bild ska lyfta ny webbsida

Nya Boden.se har fått nya funktioner och modernare utseende. På kommunwebben kan besökarna se mer rörlig bild både som anslag och som allmänt kommunikationsmedel. ”Vi gör så många bra saker i Boden. Därför vill vi marknadsföra det på bästa sätt", säger kommunikationschefen Jens Andersson.

Ramavtalen som Bodens kommun har slutit har i många fall överklasgats. Nu har ett konsultbolag fått rätt av kammarrätten.

Ramavtalen som Bodens kommun har slutit har i många fall överklasgats. Nu har ett konsultbolag fått rätt av kammarrätten.

Foto: Lena Leffler

BODEN2018-05-31 18:42

I dag har han fyra anställda kommunikatörer under sig och den femte är på väg att anställas i augusti på Bodens kommunikationskontor. Bodens kommun egna kommunikationsarbete har också förändrats från grunden.

– Vi har gått från en informationskultur till en kommunikationskultur i kommunen. Vi är mer ute på de sociala kanalerna och är där bodensarna finns och kan nu också jobba med kommunwebben på ett bra sätt, säger Jens Andersson.

Enligt kommunikationschefen jobbar avdelningen mycket mer kostnadseffektivt.

– Nu har vi våra egna kanaler och bygger vår organisation internt. Då kan vi lära oss med det vi gör. Att jobba med konsulter kostar pengar och kunskapen blir oftast kvar där.

Bodens kommuns nya webbsida lanserades i måndags.

– Vi har fått många bra reaktioner. "Äntligen" sa någon om förändringen. Den gamla hemsidan är ett barn av sin tid men vi har kanske levt med den lite för länge, medger Jens Andersson.

Nya Boden.se är responsiv och anpassar sig till alla enheter.

– Den är byggd för mobiler och har sedan anpassats för datorer, säger Jens Andersson.

En nyhet är också att nya webbsidan erbjuder mer rörlig bild både på första sidan och som allmänt kommunikationsmedel. Bodenvyer har filmats med hjälp av drönare.

– Tanken är att byta ut den rörliga bilden utifrån årstider. Webbsidan är också länkad till sociala medier som Instagram och Facebook där det också ständigt läggs upp färskt material, säger Jens Andersson.

Ett ny layout som man inte är van vid kan dock inledningsvis ställa till vissa sökproblem för besökarna. På webbsidan finns därför en stark sökmotor högst upp på sidan.

– Vi kan manuellt lägga till synonymer som besökare kan söka på. Vi får ständigt, dagligen, rapporter om sökord som inte får träffar. Då kan de justeras och uppdateras, säger Andersson.

Bodens kommun har ju två välkända varumärken i dag som är borgen och platsvarumärket. Utseendemässigt har webbsidan bägge varumärkens färgsättning som i huvudsak är grönt.

Tanken är att sidan inte bara ska vara en kommunal webbplats utan en webb för bra och intressanta saker om Boden.

– Vi vill ta del av människors åsikter för webben kommer till viss del formas efter bodensarna. Webben är ständigt under utveckling och kommer att utvecklas och bli bättre med tiden, säger Jens Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om