Röjar-rean får kritik: Vi ber om ursäkt för namnet

Boden genomför Röjar-rea under löningsveckan i ett covidhärjat norrbotten. Det har mötts av viss kritik." Namnet kanske inte är så passande just nu men handeln genomför allt på ett ansvarsfullt sätt", säger Rikard Mattsson, verksamhetsledare vid Företagarna i Boden.

Utanför Lindex håller anställda och skyltansvariga Lena Norman på att lyfta ut några bord.

– Företagen kan inte bara leva på luft, men tanke på handeln under pandemin. Jag försöker sprida ut varorna utomhus 
 vid rean.

Utanför Lindex håller anställda och skyltansvariga Lena Norman på att lyfta ut några bord. – Företagen kan inte bara leva på luft, men tanke på handeln under pandemin. Jag försöker sprida ut varorna utomhus vid rean.

Foto: Lena Leffler

Boden2021-05-27 20:00

Under tisdagen publicerades en annons för evenemanget i sociala medier och kritiken lät inte vänta på sig.  En kommentar var bland annat: "Självklart vill vi bodensare behålla våra butiker – men att starta ett sånt här jippo mitt i den värsta smittspridningen i EU är inte genomtänkt".

I dag jobbar Bodens handel både med att fortsätta motverka smittspridning och överleva som företagare.

– Vi måste fortsätta göra saker för lokal handel.  I dag följer vi alla regler och lagar som finns och det har vi också gjort under hela pandemin. Det har inte heller varit några problem i Boden. Det finns skyltar på hur många man får vara i butiken och det finns handsprit. Dessutom pågår den här aktiviteten över flera dagar, det ställs också ut bord utanför butikerna. Rea här har pågått under andra helger så varför skulle det bli ett problem nu, säger Rikard Mattsson.

Kanske för att man kallar det Röjar-rea?

– Det kan jag hålla med om. Om det är namnet som gör folk upprörda och sänder fel signaler kan vi bara be om ursäkt för det. Det är ett dåligt namn, men det hänger ihop med att vi gjort Röjar-rea tre år tidigare.

– Det har ju aldrig varit ett problem med media när Elgiganten skickar ut en stor reklambroschyr och kör värsta röjarrean och det är smockfullt på Storheden och trängsel i deras butiker. Men när de små handlarna i Boden ska göra något tillsammans och går ihop för att bli starkare då blir det ett jättestort problem.

Företagaren Maria Sharma som driver Örjans säjer så här om reaktionerna på Röj-rean.

– Jag tycker det är jätteolyckligt att folk ser så negativt på arrangemanget. Alla vi företag i Boden är ju stenhårda på att hålla restriktionerna med avstånd, handsprit och visir. Röjardagarna har funnits i flera år så därför känns det jättetråkigt att det namnet skapar panik hos befolkningen.

Enligt Sharma så handlar det om plagg i butiken som blir över.

– Vi har alltid ställ med varor som har nedsatta priser så det är ingen skillnad mot Röjar-rean, än att man nu uppmärksammar kunderna på att det finns. Själv kommer jag bara att ha ställen utanför butiken. Man kan även betala med swish så slipper man själv komma in i butiken om man handlar, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!