När Joel Stenvall, delägare, började på Western farm ledde han på uppdrag av Wiksténs fastigheter projektet Western farm village, som öppnade 2016.
– Det började med 42 bäddar.
När de såg efterfrågan att bo på anläggningen byggde de ut stugbyn i olika etapper. Nu finns det 108 bäddar i stugor, men ägarna hade redan 2019 en vision att tillskapa totalt 200 bäddar.
Western farm är inte bara nöjespark. De tar också emot konferenser och i den målgruppen vill inte alla bo i stugor, utan efterfrågar hotellrum.
– Då brukar vi ordna boende i stan, men tänkte att det är bättre att vi själva bygger ett hotell, säger Joel Stenvall.
Så kom det en pandemi emellan. Den erfarenheten gjorde dem inte rikare, men nu är det historia och de ska bygga ett hotell med ambitionen att skala upp det.
– Jag skissade på det och vi tycker att 68 bäddar var ett lagomt första steg.
Det blir enkelrum med badrum och teve. Hotellet byggs i modulform i två våningar och heter Wild West hotel.
– Vi köper moduler för att snabba på bygget. Jag tänkte vi skulle bygga 68 rum på 68 dag och då är det här det enda alternativet, säger Joel Stenvall.
Besöksnäringen i Boden har ett skriande behov av fler bäddar, bland annat för att kunna erbjuda boende vid större evenemang.
Tillfälligt kommer Western farm ta emot ett antal hyresgäster, som ska börja på Artilleriets stridsskola i Boden, tills boendet som byggs på Sveavägen blir klart. Ägarna vill också med den här satsningen kunna erbjuda entreprenörsboende inför kommande etableringar.
Nästa steg blir att bygga en camping med servicehus med sjöutsikt över Buddbyträsket, som den aktuella dagen ligger spegelblank inbäddade i en skrud av höstfärger.
– Vi ska förbereda och gräva för det nu när vi har grejerna på plats, säger Joel Stenvall.
Efter att ha snålat i två och ett halvt år och drivit anläggningen till en låg kostnad ser Joel Stenvall och Robin Salén framåt.
– Vi är drivna personer som är här.
De har fått en rivstart sedan alla restriktioner släpptes. Western farm har det senaste halvåret haft en enorm tillväxt. De har aldrig tidigare haft så många förfrågningar och intresset för aktiviteter i vinter och nästa år ser ut att slå rekord.
– Det känns helt hysteriskt och det ser superbra ut inför julen. Det brukar inte vara så här. Vi hade Hooja här i helgen och vi sålde slut på ett par dagar, säger Joel Stenvall.
Hooja är gällivareduon som gör succé. Karaktärerna Hoojas och DJ Mårdhunds identiteter är inte kända för allmänheten och de maskerar sig med solglasögon och skotermasker. Låttexterna är på svenska och driver med stereotypa norrlänningar och stockholmare.
– Det har aldrig varit så bra stämning. Innan hade vi middag för 300 personer. Av totalt 2000 gäster den dagen tog vi hand om en person som var för berusad och tre som försökte smita in. Det har aldrig varit så enkelt att jobba och vi har aldrig haft så bra försäljning.
En förklaring är åldersmixen Enligt Robin Salén hade de gäster mellan 18 och 70 år. Joel Stenvall tycker den var superbra och de ska fortsätta jobba med mixen. Han förutspår att även årets Spökvandring kommer slå rekord.
– Det har gått i raketfart och jag ser inget slut på det. Vi har jättestora förfrågningar inför 2024 och det har vi inte varit med om tidigare.