Protester mot vägbygge

Bygg en viadukt för järnvägskorsningen på Hermelinsgatan i stället för en genomfartsväg genom Torpgärdan. - Vår aktionsgrupps förslag mot vägbygget ändrar inte på kommunens trafikströmmar, sade Lena Goldkuhl, aktionsgruppen.

Kommunalrådet Olle Lindström (M) fick anledning att återkomma många gånger när han skulle förklara vad genomfartsvägen var bra till. Till vänster syns alliansbrodern Roger Boman (C).FOTO: Lena Leffler

Kommunalrådet Olle Lindström (M) fick anledning att återkomma många gånger när han skulle förklara vad genomfartsvägen var bra till. Till vänster syns alliansbrodern Roger Boman (C).FOTO: Lena Leffler

Foto: Lena Leffler

BODEN2010-06-02 06:00
Under tisdagskvällen hölls ett välbesökt informationsmöte med 130 Torpgärdanbor vid ängen som ligger vid Nylandsbäcken. Kommunen vill bygga en väg i bäcken för att binda ihop väg 97 med gamla Luleåvägen. NSD har redogjort för vägförslaget. På mötet framkom att aktionsgruppen och flera som var där vill att kommunen lägger ned projektet. Skälet är att trafikverket fattat ett principbeslut att bygga bort samtliga icke planskilda järnvägskorsningar.
Det kan inte tolkas på annat sätt enligt aktionsgruppen att när vägen över Nylandsbäcken väl är byggd så kommer det medföra att all tung trafik till Erikslund och Norrbyarna styrs in via Torpgärdan. Aktionsgruppen ser då framför sig en kraftigt försämrad trafiksituation för de boende på hela Torpgärdan.
Bilar i häcken
- Huspriserna kommer också att sjunka i området. Om kommunen vill få fler barnfamiljer att flytta till Torpgärdan ska man inte bygga vägen, säger Lena Goldkuhl.
Erik Kummu, som bor på Nipvägen är besviken på vägplanen.
- Det är lätt för Olle som beslutar att säga att vi ska bygga.Han bor ju inte här och tänker inte på oss. Det körs redan fort på Lulevägen. Jag har haft bilar som kört in i häcken. Tänk då att få hit mer tung trafik, säger Kummu.
Länstyrelsen eller Trafikverket som beviljat stimulanspengarna till vägbygget bryr sig inte var kommunen bygger.
Protestlista
- Kommunen kan om de vill välja vår bygglösning. Vi vill ha svar i dag men politikerna tar säkert detaljplanen efter valet.Vi skickar med en protestlista med 130 namn som kommer att bli fler efter mötet, säger Lena Goldkuhl.
På mötet framstod det dock klart att kommunalrådet Olle Lindström (M) vill ha vägen byggd. Enligt honom ska vägen förbinda norra och södra industriområdena, ge mindre trafik på gamla Lulevägen och bilisterna slippa passera järnvägsövergången eftersom tågtrafiken kommer att öka.
Viadukt ett bättre alternativ
När det gäller avsaknad av trafiksäkerhetshöjande åtgärder menade Lindström att alla "detaljer" ändå tas på samrådet som alltid sker vid alla vägbyggnationer. Även tekniska utskottets ordförande Roger Boman (C) är inne på samma bygglinje.
Torbjörn Lidberg (S) tycker däremot att aktionsgruppens förslag om viadukten är ett bättre alternativ. Vänsterpartiets Bosse Strömbäck sade sig vara imponerad över vad aktionsgruppen förmedlade under mötet.
- Det blir svårare att köra igenom beslut som vi inte har alla detaljer till själva. Som 70-talsaktivist känns det bra att vara här. Jag är jäkligt orolig för förslaget för att det skulle vara så enkelt och behändigt att dra vägen här. Nu har jag fått en helt annan bild än tidigare, sade Strömbäck (V).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om