Kontrakten är offentliga handlingar och NSD har begärt ut dem ur Trafikverkets arkiv.
Det tyngsta uppdraget är beläggnings- och förstärkningsarbeten på väg E45 mellan Moskosel och Ottostorp i Arvidsjaurs kommun, som slutbesiktades i oktober 2009 och var värt 38 997 000 kronor.
Väg 325 i Julträsk
36 995 000 kronor var kontraktsumman på arbete som gjordes efter väg 523 mellan Julträsk och Hedberg, även det i Arvidsjaur. Slutbesiktningen ägde rum i oktober 2010.
I oktober och november 2009 slutbesiktades två andra arbeten som Asfaltbeläggningar utfört.
Det första kontraktet var arbete på väg 1002 mellan Norrbyberg och Björksele i Lycksele kommun, värt 14 195 000 kronor.
Det andra var beläggnings- och förstärkningsarbeten på väg 579 mellan Ersnäs och Alvik, värt 5 995 000 kronor.
Totalt kontrakt för 96 182 000 kronor.
Gemensam nämnare
Gemensamma nämnare för samtliga fyra kontrakt är alltså att den misstänkte projektledaren vid Trafikverket arbetat med underlaget till upphandlingarna – och att de togs hem av Peabägda Asfaltbeläggningar i Boden, där Lars Olofsson är vd.
NSD har tidigare i veckan berättat att Olofsson är misstänkt för korruption. Han misstänks ha byggt ett stall åt projektledaren värt cirka 300 000 kronor. Även projektledaren är misstänkt för mutbrott.
Förundersökningen inleddes i slutet av 2011.