Trafikpoliserna Kent Isaksson och Jörgen Nyström har varit ute några timmar för att kontrollera skoterförare. Vid en skoterled strax utanför centrala Boden har det parkerat sina skotrar när vi möter upp.
– Vi jobbar i första hand med trafiken längs vägar, men vi försöker köra så att vi är ute och kör fem till tio gånger, säger Jörgen Nyström.
Vilka ställen är ni ute på nu under påsk?
– Det ska de aldrig få veta. Vi kommer att finnas där det finns mycket folk som är ute. Men vi kommer inte att säga exakt var vi finns, det är vår taktik. Vi finns där det finns skoterfolk och har övervakning, så mycket kan vi avslöja, säger Kent Isaksson.
Vad är det vanligaste felen som skoterförare gör?
– Vi ser att hjälmanvändningen kan vara bristfällig, säger Kent Isaksson.
– Jag tycker man nu de sista åren faktiskt börjat se att det tenderar att gå åt fel håll. Det slarvas lite mer med hjälm, säger Jörgen Nyström.
Ett vanligt fel poliserna ser är att skoterns registreringsskyltar är felaktigt placerade på skotern eller saknas helt.
– Den ska vara väl synlig framåt. De slarvas och det är böter på det, säger Kent Isaksson.
Det är inte heller helt ovanligt att skotern inte är försäkrad eller påställd. Ett annat problem är skoterförare som kör på ställen där det inte är tillåtet.
– Vi ser att man inte respekterar de här ställena som man inte ska vara på, utan man väljer fel och kanske kör på skogsplanteringar där det inte ska var någon skoter. Där ser vi en viss sämre respekt ibland.
Polisen stöter också på en del onyktra skoterförare. Vid den senaste kontrollen man genomförde för några veckor sedan åkte två skoterförare fast för rattfylleri.
– Det är inte okej någonstans. Det ska man hålla sig från, var fruktansvärt noga med nykterhet, säger Kent Isaksson.
För att köra snöskoter måste man vara 16 år och ha förarbebis, om du inte tog körkort eller traktorkort före den 1 januari 2000. Man måste också ha en godkänd hjälm.
– Hjälmen ska även vara fastsatt ordentligt. Hänger den djupt eller inte är fastspänd räknas det som att man inte har någon hjälm.
Vad finns det mer som skoterförarna ska tänka på?
– Respektera skoterföreningarna i den kommun du är i. De håller upp lederna, så följ deras skyltar och deras upplysningar. De gör ett fantastiskt jobb och det är mycket ideellt, säger Kent Isaksson.