Polisen nyanställer när Boden får fler kontakter
Polisens kontaktcentrum i Boden nyanställer 22 personer. Bodens blir en av sju platser i landet där det kommer att finnas ett kontaktcentrum.
Foto:
- Det beror på anslaget för nästa år, men det blir minst tio tjänster, säger Maria Norgren, chef för polisens kontaktcentrum i Boden.
Kontaktcentrumet i Boden har öppet från morgon till sent på kvällen. Endast storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö har nattöppet.
Försvinner
Flera kontaktcentrum i landet försvinner. Sju län kommer att ha kontaktcentrum och den totala volymen samtal kommer att fördelas på dessa sju.
- Vi i Boden ska ta emot en sjundedel av samtalen från medborgare som har frågor och vill göra anmälningar. Den stora skillnaden för oss blir volymökningen. Vi kommer att vara fullt bemannade i januari nästa år, säger Maria Norgren.
Nu tar kontaktcentrumet i Boden främst samtal från Norrbotten, Västerbotten och Jämtland och har även stöttat Västernorrland.
Hela landet
- Så förblir det, men i och med utökningen kommer vi även att ta emot samtal från hela landet. Det är för att korta väntetiderna. Så har man ju även gjort i andra branscher. Vi har digitala kartor som stöd för att få en lokal bild, men naturligtvis går det inte att upprätthålla en viss lokalkännedom, säger Maria Norgren.
Hon tillägger dock att när de har gjort kundundersökningar så vill en övervägande del ha snabbt svar, framför att ha kontakt med någon som har lokalkännedom.
Inget akut
Poliskontaktcentrumet tar inga akuta ärenden. Akuta händelser och pågående brott hanteras via länskommunikationscentralen.
De anmälningar som görs via kontaktcentrum lämnas sedan över till förundersökningsledare i det län där händelsen har ägt rum. Han eller hon gör en bedömning om polisen ska inleda en förundersökning, lämna över ärendet till åklagare eller lägga ned det.
- Förundersökningsledaren har lokalkännedom och om det behövs kan eventuella kompletteringar göras utifrån deras direktiv, säger Maria Norgren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!