"Plogningen sämre än på 60-talet"

Rune Johansson i Edet har reagerat över alla avåkningar längs väg 383, mellan Boden och utfarten på E4:an. - I år är plogningen under all kritik. Det är värre än på 60-talet. Det kan bli en stor olycka.

"Plogningen har aldrig varit så dålig som i år. När det har varit halt har man bara sandat lite i kurvorna", säger Rune Johannson, Edet.FOTO: Dragomir Varlev

"Plogningen har aldrig varit så dålig som i år. När det har varit halt har man bara sandat lite i kurvorna", säger Rune Johannson, Edet.FOTO: Dragomir Varlev

Foto: Dragomir Varlev

BODEN2010-12-23 06:00

Rune Johansson är 83 år och har varit i farten på vägarna en del genom åren.

- Det är ingen ovanlig vinter i Norrbotten. Med så pass lite snö ska det inte behöva se ut så här. Det är skandal. Varför tar man inte ut väghyveln om man har en?

På tisdagsmorgonen körde två bilar av vägen, en i Flarken och en i Gammelänget mellan Boden och Edet.

- Nästan varje dag är det någon som åker av. En lastbil körde av vägen i onsdags.

Kör mitt i vägen
Förra måndagen fastnade en långtradare i kurvan utanför Rune Johansson hus. Han pekar på vägen.

- Det här gruset har jag kastat ut. Om vägen skulle ha plogats skulle det vara borta. Snön är kvar på mitten och vägen blir rund. Alla kör mitt på vägen, ingen vågar köra i sidan. Vad är det för nollvision?

Busshållplatsen har enligt honom inte skottats på hela vintern.

- Småungar som ska åka skolbuss får stå mitt i vägen. Vad ska man då med en busshållplats? säger Rune Johansson.

Han menar att väg 383 ändå är en huvudväg in till Boden från E4:an.

- Men siffernissar räknar på allt och tror att ju billigare desto bättre.

När det gäller vinterunderhållet är vägarna indelade i olika klasser, baserade på trafikmängderna. Väg 383 har klass 4, den näst lägsta klassningen, och har alltså en låg prioritet.

Klass 4 innebär att när det kommit två centimeter snö då har plogbilen normalt fem timmar på sig att ploga sträckan och fem timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst två centimeter. På natten mellan klockan 20 och 01 är startkriteriet sex centimeter.

- Det beror på också på vilken vädertyp det är. Är det snö som blir fastkörd då kör vi ut direkt, säger Jan Nordqvist på Trafikverket.

Han är driftledare för väg 383.

Anbud
- Vi ligger inom de krav vi har. När det gäller trafiksäkerhet får det inte förekomma några som helst besparingar men det måste finnas ett samspel mellan väghållare och trafikanter. Trafikanterna kan inte alltid köra som på sommarunderlag, säger han.

Svevia, gamla Vägverket produktion, vann anbudstävlingen och är totalentreprenör under en sexårsperiod. De svarar för all drift och underhåll hos Trafikverket från den 1 september 2010.

Måste följas
- Vi har en lag om offentlig upphandling som måste följas. Vi kan inte kräva något annat än det vi upphandlat om. Har vi köpt en säck potatis kan vi inte kräva vindruvor, säger Jan Nordqvist.

Han påpekar också att däckutrustningen på tunga fordon, i synnerhet de från andra länder, inte uppfyller kvalitetskraven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om