Med på mötet från Bodens kommun var David Isaksson, produktionsledare avfall, va-chefen Jan Lundberg och miljö- och byggnämndens ordförande Lars Nilsson(S).
– Vi har bjudit upp FTI efter en tids bekymmer med återvinningsstationerna. Problemet har varit att de inte töms i tid och mycket skräp samlats runt ikring dem, säger David Isaksson.
Han tycker att parterna haft ett bra möte där man meddelat FTI att Bodens kommun inte bara vill ha ordning och reda runt stationerna utan även vara bäst vad gäller miljön och insamlingen.
– Det viktigaste är att hitta bra intervaller när man ska tömma. Vi ska träffas igen i september för ett uppföljningsmöte, säger Isaksson.
FTIs driftchef Nicolas Torres-Vargas håller med att tömningen varit ett problem sedan 1 november förra året efter byte av entreprenör. Det har varit överfulla containrar och skräpigt runt om under flera månaders tid när BDX haft ansvaret.
– Kommunen har inget ansvar utan det är FTI som brustit här. Skälet till att det inte fungerat beror på flera olika orsaker. Dels för låg kapacitet beroende på att FTI trodde att uppdraget mätt i timmar var mindre än vad det var. Det har också varit problem hos entreprenören att få fram chaufförer som förstår vikten av att fullfölja hela uppdraget till punkt och pricka. Bland annat har man inte tömt alla behållare fast man varit på en station innan man åkt vidare till nästa, säger Torres Vargas.
Beror det på kapacitetsbrist hos entreprenören?
– Nej, jag skulle jag nog mer säga att det chaufförsrelaterat. Att de chaufförer som jobbat inte gjort vad de ska. Nu byts det därför ut folk för att vi ska få in personal som FTI vet fullföljer uppdraget och som vi kan lita på, säger FTIs driftchef.
Norrbottens Media skrev om att vissa återvinningsstationer som den i Brännberg inte tömts i tid. FTIs kommunikationsansvarige meddelade då att entreprenören sagt att det berodde på trasiga containerbottnar. Samma kväll som media besökt byn tömdes dock Brännbergs containrar utan problem. Den uppgiften har nu FTI själva kollat upp.
– Av tio anmälda containrar hade inga trasiga bottnar så den uppgiften stämde inte vilket vi beklagar, säger Torres-Vargas.
Förutom chaufförsbytet kommer också Samhall som sköter städningen runt containrarna finnas på plats vid tömningstillfället.
– Vi tror det är en bra lösning. FTI hoppas också att bodensarna ska bidra till att hålla ordning genom att inte lämna saker. Vi vill bara ha tidningar och förpackningar på stationerna, säger Nicolas Torres-Vargas.