"Orättvisan" retar marknadgeneralen

Bodens marknad fick inte ett öre. Boden alive däremot fick 300 000 kronor i marknads-föringsstöd.- Orättvist. Vi har inga öltält eller bajamajor, men gör ändå bra reklam för Boden, säger marknadsgeneral Lars Degselius.

Man tar in på gungorna vad man förlorar på karusellen. Karuseller har dock Bodens marknad men inga öltält som Boden alive."Jag tycker att det är  fel att kommersiella arrangemang ska få en massa pengar. Det borde vara lika för alla", säger Bodens marknadsgeneral Lars Degselius. FOTO: Lena Leffler

Man tar in på gungorna vad man förlorar på karusellen. Karuseller har dock Bodens marknad men inga öltält som Boden alive."Jag tycker att det är fel att kommersiella arrangemang ska få en massa pengar. Det borde vara lika för alla", säger Bodens marknadsgeneral Lars Degselius. FOTO: Lena Leffler

Foto: Lena Leffler

BODEN2010-07-23 05:43
Det är Bodens skidklubb som arrangerar Bodens marknad som inleds i dag.
Marknaden, som pågår över veckoslutet, har genomförts i Bodens centrala stadsdelar sedan 1982.
Orättvist
Nu reagerar marknadsgeneralen, Lars Degselius, över hur lätt det är för vissa privata näringsidkare att få del av kommunala pengar.
Boden alive 2010, som anordnades av det nya kommersiella eventbolaget Boden expo, fick 300 000 kronor i sponsorstöd som reklampengar av kommunens näringslivsförvaltning.
- Jag har inget emot företaget, men kommunens inställning har retat oss ideella arbetare. Politikerna säger att vi i Boden ska ordna aktiviteter för befolkningen för att få en levande stad, säger Degselius.
Lättförtjänta pengar
- Boden alive ordnade öltält, ett karamellstånd, några karuseller och 15 bajjamajor. Allt detta ger massor med lättförtjänta pengar utan kommunalt stöd. Mest rättvist är att ingen får pengar, säger Degselius.
Hans förening och andra ideella föreningar är i dag, enligt kommunens regler, inte berättigade till sponsorstöd utan får skrapa ihop sin vinst på mässor, marknader och bingolottförsäljning.
- Visst, skidklubben vill också tjäna pengar men pengarna som vi får in på Bodens marknad satsar vi åtminstone på Bodens ungdomar. För några år sedan tjänade vi 150 000 kronor som mest på att arrangera Bodens marknad, säger han.
- I år drar vi nog in mellan
60 000 och 70 000 kronor vilket är bra pengar för oss, men annonsera är kostsamt, säger Lars Degselius.
Hyrt ut 90 procent
Innan knallarna sätter upp sina bord i Boden har de besökt marknaderna i Överkalix och Pajala under sin Norrlandsturné.
I år har Bodens skidklubb hyrt
ut 90 procent av marknadsplatserna och räknar med runt 100 knallar.
- På 80-talet hade vi 500 platser, men de sista åren har knallarna minskat i antal. Vi är ändå nöjda över tillströmningen för det finns många marknader för knallarna att vara med på, säger Lars Degselius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om