Ombyggnad av vägen ska knyta ihop städerna

En symbolisk knut istället för ett spadtag. Ombyggnaden av väg 97 ska knyta Boden och Luleå närmare varann. - Bygget med tvåfilig väg räddar liv, men innebär också att vårt samarbete kommer att öka, säger kommunalråden Olle Lindström och Karl Petersen.

Vägdirektören Lena Dahlgren får se på när Bodens kommunalråd Olle Lindström och Luleås kommunalråd Karl Petersen i en yster dans försöker slå ihop en knut. Knuten ska symbolisera ombyggnaden av väg 97.

Vägdirektören Lena Dahlgren får se på när Bodens kommunalråd Olle Lindström och Luleås kommunalråd Karl Petersen i en yster dans försöker slå ihop en knut. Knuten ska symbolisera ombyggnaden av väg 97.

Foto: Kurt Engström

BODEN2010-09-28 15:54

Riksväg 97 mellan Boden och Luleå är en av landets absolut trafikfarligaste vägar och måste därför åtgärdas. Vägen kopplar i dag ihop fyrkantskommunerna och är också en viktig utryckningsväg för räddningstjänsten. I dag kör cirka 4 500 arbetspendlare från Boden och Luleå i båda riktningarna varje dag.
Trafikverket har byggt om första etappen mellan Luleå och Sunderbyn. I tisdags invigdes etapp 2, eller ombyggnationen av väg 97 mellan Sävast och Boden som kommer att kosta 98 miljoner. Svevia är projektets entrepenör.På sträckan ska det byggas 2+2-väg och mötesfri 2+1 väg som ska förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten.
- Vägbygget känns positivt och är verkligen efterlängtat. Den nya hastigheten 110 kilometer i timmen kommer att bidra till avsevärda restidsvinster, säger kommunalrådet Olle Lindström (M).
Luleås kommunalråd Karl Petersen som också fanns på plats gladdes också över igångsättandet i oktober. Bodenbygget beräknas pågå i 1,5 år och vara klart under våren 2012. Tredje etappen, mellan Sävast och Luleå sätts då igång och beräknas i dagsläget kosta runt 156 miljoner. Både Boden och Luleås kommuner har valt att förskottera pengar till bygget, vilket glädjer vägdirektören Lena Dahlgren, Trafikverket. För Bodens del handlar det om drygt två miljoner ur egen kassa och för Luleås del är det inte färdigförhandlat än.
- Om man kalkylerar med att vi lånar 50 miljoner så blir det räntan på dessa pengar runt tre-fyra miljoner. Vi har inte förhandlat klart än vad gäller vår penninginsats, säger kommunalrådet Karl Petersen (S).
- Givetvis tackade jag speciellt parterna för att vägbygget kan tidigareläggas. Riksväg 97 är ju ett väldigt högt prioriterat vägprojekt. Hade inte kommunerna hjälpt till så hade vi inte kunnat bygga om vägen förrän 2015, säger Dahlgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om