Oklart om vilka skidspår som ska rustas upp

KFU håller på att se över och statusbedöma alla motionsspår i Bodens kommun."Vi vet redan nu att många av spåren har både bristfällig belysning och ytbeläggning", säger Staffan Eklund, chef för KFU-förvaltningen.

Så här ser det ut där Erikslunds/ Fagernässpåret börjar.

Så här ser det ut där Erikslunds/ Fagernässpåret börjar.

Foto: Lena Leffler

Boden2020-11-10 17:15

Några boende är oroliga över att Erikslund/Fagernäs-spåret inte ska upprustas och i sämsta fall lämnas orört med borttagen elbelysning. Spåret har i dag 90-talet stolpar med tillhörande armaturer med kvicksilverlampor. Spåret är tre kilometer långt.I dag det inte tillåtet att ersätta kvicksilverlampor längre, samtidigt som dessa inte längre tillverkas.

– Vår bedömning är att belysningen på Erikslunds-spåret är i ett sådant skick att den inte går att hålla igång längre. Spåret är slitet i dag och det finns mycket vatten i markerna. Det innebär att man skulle behöva gå runt spåret med en grävmaskin, sätta in nya trummor och i princip skapa en ny spårkropp.

Enligt Eklund vidtalades Bodens energi för några år sedan om att köpa färdigt ljus /stolpar, armaturer, reläer med mera.

– Då tryckte vi också på att led-konvertera alla motionsspår i Boden. Den frågan lever vidare och sett till miljöaspekter torde det vara den bästa lösningen.En sådan åtgärd skulle kosta många miljoner.

Att inte elljusbelysa en spårslinga innebär inte att kommunen tycker att motion är oviktigt. 

– I bostadsområden som Heden, Trångfors och Björns finns samma närhet till natur och fina skogsstigar som på Erikslund. Vi vet att medborgarna i Boden motionerar flitigt i de områden som saknar elbelysta spår också. 

Under 2020 fick föreningarna Sörbyn IF, Harads IF, Sävast Skiteam, Unbyns IF, Norra Svartbyn intresseförening och Friluftsfrämjandet stöd för att upprätthålla skidspår. Efter inventeringen tas ett politiskt beslut vad man ska satsa på.

– Under första kvartalet 2021 har vi nog klar en kostnad för spåren. I dag är det jättesvårt att ta på sig mer än det som kommunen har och underhåller i dag. Både organisatoriskt och ekonomiskt, säger Staffan Eklund.

Gruvbergets spår sköts av Friluftsfrämjandet. Det som kan påverka spårets framtid är vägdragningen som görs till det nya elintensiva industriområdet i Flarken.Vägåtgärden skulle påverka Gruvbergets elljusspår ganska väsentligt. 

– Där har vi fört en dialog med Friluftsfrämjandet som ansvarar för backen och som har skött om spåret i ganska många år hur och på vilka sätt man ska hantera situationen. Sannolikt blir det i så fall vägbygget som bekostar det som händer med spåret i form av omdragning, upprustning och allt vad det innebär. Den processen är igång så det finns därför ingen anledning för oss än att göra något åt det spåret på grund av detta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!