Nya vägar för finansiering
- Oavsett om vi lånar pengar eller betalar med egna medel så blir det ändå en räntekostnad för kommunen, säger ekonomichefen Tomas Pellikkä, Bodens kommun.
Foto: Göran Ström
Förslaget till avtal mellan Vägverket och Bodens kommun kommer upp i kommunstyrelsen på måndag.
I länstransportplanen har Bodens kommun yttrat sig positivt till en förskottering av sträckan Boden-Sävast. Planen skickas till regeringen som fastställer budgetramen för Vägverket Norr. Därefter bedömer Vägverket vilka projekt som ska bedrivas.
Prioriterat projekt
- Det är klart att om Bodens kommun går in med pengar så kommer det projektet att prioriteras, säger Tomas Pellikkä.
Bodens kommun har en målsättning att förbättra infrastrukturen mellan Boden och Luleå, vilket man hoppas ska leda till befolkningstillväxt.
- Det har varit en prioriterad utbyggnad i många år. Dessutom är väg 97 ganska olycksdrabbad. Det är många som arbetspendlar och därför vill vi ha bra kommunikationer, säger han.
En etapp av väg 97 har redan byggts ut, den mellan Gammelstad och Sunderbyn. Sträckan Boden-Sunderbyn återstår.
100 miljoner kronor
Sträckan Boden-Sävast beräknas kosta 100 miljoner kronor. Vägverket ska avsätta pengar årligen till utbyggnaden beroende på vilken budgetram regeringen satt. Därför är det i dagsläget svårt att bedöma hur mycket Bodens kommun kan komma att behöva skjuta till.
- Väljer kommunen att förskottera kan vi behöva låna upp pengar. Det vi får tillbaka från Vägverket är det kapitalbelopp vi förskotterat. Kommunens kostnad är den ränteförlust vi får, säger Tomas Pellikkä.
Även om kommunen kan betala med egna medel så går ränteinkomster förlorade.
Bodens kommuns likvida medel uppgår för närvarande till 150 miljoner kronor.
Den planerade utbyggnaden
µ Ombyggnad av väg 97 mellan Sävast och Boden planeras på en sträcka av cirka 5,9 km till mötesfri landsväg med mitträcke. Det blir två körfält i riktning mot Sävast och omväxlande ett eller två körfält i riktning mot Boden. Befintlig vägbredd är 13 meter.
µ Breddning till 16,5 meter görs på en cirka två km lång sträcka med 2+2 körfält. Rörbron över Sävastån ersätts med ny bro.
µ Befintlig korsning väg 97/väg 588 tas bort och en vägbro över väg 97 anläggs. Parallellväg anläggs från Svängleden i Sävast till Svartbyn och den nya trafikplats som anläggs där.
µ Breddning till 16,5 meter görs på en cirka två km lång sträcka med 2+2 körfält. Rörbron över Sävastån ersätts med ny bro.
µ Befintlig korsning väg 97/väg 588 tas bort och en vägbro över väg 97 anläggs. Parallellväg anläggs från Svängleden i Sävast till Svartbyn och den nya trafikplats som anläggs där.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!