Annika Sandgren hade jobbat många år inom barnomsorgen när hon för 15 år sedan bytte spår och började jobba inom handeln. 2009 var hon med och öppnade Kappahls affärslokal i Boden där hon blev kvar i nio år.
Behovet av nya utmaningar gjorde att Annika sökte sig till Kicks där hon nu jobbat med kosmetika i fem år. Hon har alltid tyckt om att möta människor och brinner för kundkontakten. Efter åren inom handeln har Annika lärt känna bodensarna så bra att hon, i många fall, på förhand vet vilka produkter någon är intresserad av.
– För att trivas med ett sånt här jobb måste du tycka om att träffa människor. Du måste våga möta människor och kunna se kunderna. Det är jätteviktigt för utan kunderna är vi ingenting, säger Annika.
Är kunderna alltid trevliga tillbaka?
– Nästan alltid, och det tror jag har att göra med hur vi i personalen bemöter dem. Möts man av en glad och trevlig person så är det svårare att vara otrevlig.
Vad är trenden just nu, hur ska man sminka sig?
– Nu är det inne att vara ganska naturlig, det ska inte vara så hårt som det var under en period. Samtidigt är det så olika från kund till kund. Ungdomarna vill kanske ha mer samtidigt som medelålders vill ha det lite lättare. Det ska kännas fräscht men inte utspökat.
Det finns även en annan trend som Annika noterat och den känns inte lika positiv, tycker hon. Det har blivit vanligt att barn sminkar sig.
– De är bara 9-10 år, ibland ännu yngre. De som förut var på Lekia är här nu och det är helt galet. Det kan komma en liten flicka med någon vuxen för att köpa en ansiktskräm som de verkligen inte borde använda.
Vad gör du då?
– Vi får ju inte hindra någon från att köpa men man försöker avråda och förklara att den där ansiktskrämen inte är avsedd för en 8-åring utan för en vuxen i min ålder.
Annika berättar att utvecklingen ser likadan ut bland pojkar men då handlar det om parfymer.
– De är i 10-årsåldern och kan jättemycket efter att ha sett vad som är populärt på Tiktok och andra sociala medier. Om en parfym blir jättepopulär där så vill alla ha den och vi säljer slut på den direkt.
Annika tillägger att det blivit vanligare att ungdomar och yngre män intresserar sig för hudvårdsprodukter men där är sortimentet fortfarande inte lika brett.
– Det är synd att det är så. En del killar har berättat att de brukar låna krämer av sin flickvän. När det gäller ungdomarna så känns det viktigt att se dem för de är ju morgondagens kunder.
Efter sina år inom handeln så är Annika ett välbekant ansikte för många bodensare. Och för någon som hon, som älskar att träffa människor, så är det helt okej att bli igenkänd på stan. I facebookgruppen Tummen upp i Boden har Annika flera gånger fått beröm för sitt kundbemötande.
– Det värmer så mycket. Ibland om jag har en dålig dag händer det att jag går in på Facebook och skrollar igenom inläggen, säger Annika och skrattar.
– Jag är en känslomänniska och jag tror inte de förstår hur mycket det betyder för mig. Jag känner bara shit, jag ligger helt rätt. Jag trivs på jobbet och det märks också.
Sporrar det dig i ditt arbete?
– Väldigt mycket. Det känns så äkta när det kommer från kunderna och när någon jag inte känner personligen har skrivit någonting fint om mig. Jag får en bekräftelse på att jag gjort någonting bra.