Han berättar att de för några år sedan lade upp en strategi för hur de till år 2020 skulle ha 200 butiker.
– Vi har haft en bra effekt av vår expansion. Det känns roligt att det blir av, säger Johan Eriksson.
Han besökte Boden tillsammans med två av deras försäljningschefer. När vi träffade honom och butikschefen Lina Lundqvist satt försäljningscheferna i ett samtal om att ta in lokala producenter i sortimentet.
– Vi vill gärna få någon av dem på plats tills vi öppnar, säger Johan Eriksson.
Han tillägger att det är en del i Lids ambition att öka andelen svenska leverantörer och nu kommer 40 procent av deras sortiment från leverantörer i Sverige.
– Många svenska producenter har haft det jättetufft nu under corona och hotades av nedläggning. Därför har vi utökat antalet samarbeten sedan i våras. Vi hade redan ett pågående arbete med att öka antalet svenska leverantörer, men det här blev en boost, säger Johan Eriksson.
Han åker alltid till butiker innan de öppnar.
– Så här vill vi presentera butiken, säger Johan Eriksson och förklarar även att de inte gör någon prisskillnad mellan sina butiker oavsett om de ligger i Stockholm på Östermalmstorg eller i Boden.
– Vi har exakt samma priser i hela landet. Det är en princip. Vi gör ingen differentiering. Vi är ett konceptföretag och jobbar på samma sätt i hela landet.
Intresset för att Lidl ska öppna i Boden har varit stort på sociala medier. Öppnandet sker torsdagen den 22 oktober. Premiären kommer att vara coronaanpassad.
– Sedan corona gör vi inget jippo med hoppborg, ansiktsmålning och ballonger till barnen, som vi annars brukar ha när vi öppnar en ny butik. Vi har inte heller någon provsmakning med kock inne i butiken. Så det är väldigt nedtonat, vilket är tråkigt för vi vill gärna starta med en smäll, men självklart går säkerheten först, säger Johan Eriksson.
De har även förberett och kommer ha en serpentinfålla utanför entrén om det skulle komma så många att man inte kan hålla avstånd.
– Då kommer vi att slussa ut och in folk. Vi måste kontrollera att det finns en rimlig chans för både kunder och medarbetar att kunna röra sig runt i butiken
Lina Lundqvist tycker det är lite pirrigt inför öppnandet.
– Det är nu det roliga börjar. Boden är redo och det ska bli spännande att se hur framtiden blir.