Lösningen för att finansiera järnväg till stålfabriken

Bodens kommunfullmäktige har beslutat om koncessionsupphandlingen för infrastrukturkorridoren mot H 2 GS stålverk för järnväg och tekniskt vatten. Lösningen är att bilda två nya kommunala bolag för upphandlingen och vinnande anbudsgivaren står för bygget och övertar huvudägandeskapet.

"Kommunen ska inte finansiera infrastrukturen till stålverket och det är därför som vi går ut med en koncessionsupphandling", säger näringslivschef Mats Berg.

"Kommunen ska inte finansiera infrastrukturen till stålverket och det är därför som vi går ut med en koncessionsupphandling", säger näringslivschef Mats Berg.

Foto: Lena Leffler/Montage

Boden2023-04-01 16:20

Upplägget är att upphandla koncession till Boden Industrial Park. Investeringen av det fossila stålverket beräknas ligga på cirka 40–50 miljarder svenska kronor. Produktionsstarten är beräknad till slutet av 2025 och bygget har startat under hösten 2022.

Kommunfullmäktige har tidigare bildat två helägda kommunala bolag för stålverkstomten och vätgasanläggningen. Bolagen ska H 2 GS ta över vilket beslutas av kommunfullmäktige i vår.  När bolagen säljs ska även Bodens kommun ha säkerställt att infrastrukturen i form av väg, järnväg med trafiklösningar och tekniskt vatten till Boden Industrial Park ska finnas på plats under 2025, för att möta den tidplan som finns för stålverksetableringen. 

Under sista 1,5 året har man därför utrett olika alternativa lösningar för att möjliggöra/säkerställa att det finns infrastruktur till Boden Industrial Park (BIP). Det handlar om finansiering, byggande, trafikering (drift och underhåll) samt utveckling av industriområdet. Därefter har det skett en analys av möjligheterna för kommunen att genomföra hela, eller delar av aktuella infrastrukturkorridorer (järnväg och tekniskt vatten). 

– Det här är ingen materia vi håller på till vardags. Så kommunen ska inte finansiera infrastrukturen upp till stålverket och det är därför som vi går ut med en koncessionsupphandling. Vi vill testa marknaden och se om det finns någon som vill finansiera järnväg och processvatten. Det handlar om att bygga och att trafikera järnvägen och drifta och producera tekniskt processvatten och att utveckla industriområdet Bodens Industrial Park.

– Vår samlade bedömning och slutsatsen är att kommunen inte är en lämplig aktör för att genomföra projekten, åtminstone inte i sin helhet och i synnerhet avseende järnväg (industrispår in till BIP), säger näringslivschefen Mats Berg. 

Lösningen då är att Bodens kommun(kommunfullmäktige) bildar två helägda kommunala bolag, ett järnvägsbolag och ett processvattenbolag. Det ena ska bygga järnväg, trafikera järnväg/industrijärnväg och utveckla industriområdet och det andra ska leverera tekniskt vatten till Boden Industrial Park.

– Bodens kommun upphandlar en koncession för infrastrukturkorridorerna genom bolagen. Järnvägsbolaget ska inte drifta området men visa på att de kan utveckla industriområdet genom att ta in fler kunder och företag dit så vi kan fylla upp industriområdet.

– Anbudsgivarna, om vi hittar några, måste också godta villkoren att köpa då 91 procent av aktierna i bolagen. Resterande nio procent ska kommunen ha kvar som minoritetsägare, säger Berg.

Bolagen kommer att tillföras mark, där grunden utgör priset för industrimark på området.De två bolagen föreslås läggas inom bolagskoncernen Boden Kommunföretag AB. 

 Vad finns det för intressent, för det är ett stort jobb?

– Ja, det får vi se. Det kommer kanske inte finnas så många som har allt det vill säga dels finansieringen, byggande och som får trafikera svensk järnväg. Så det lär väl dyka upp olika samarbetsformer.

Det är en stor miljardorder?

– Jag vill inte gå in på någon summa inför upphandlingen, för det är väl det som marknaden ska svara på.  Anbuden kommer gå ut om kommunfullmäktige godkänner förslaget att gå ut på upphandling.

Fakta Stålverket

H2 Green Steel bygger världens första fossilfria stålverk i Boden i Norra Svartbyn. Investeringen beräknas ligga på cirka 40-50 miljarder svenska kronor. Produktionsstart beräknas till slutet av 2025. Under byggtiden ska 6000 bygg- och anläggningsarbetare vara på plats i Boden. Fullt utbyggt, under åren 2028-2030 beräknas drygt 2000 personer arbeta vid H2 Green Steel i Boden. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!