Den nya prissättningsmodellen ska beslutas av kommunfullmäktige i Boden den 17 oktober. I dag är prismodellen som används, i likhet med de flesta andra prismodeller för biogas kopplat till oljepriset.
– Historiskt har priset för fordonsgas varit kopplat till oljeindex men egentligen saknas koppling till detta. Utan våra kostnader är mer kopplat till vanlig prisutveckling eller konsumentprisindex.Därför har vi föreslaget att prismodellen vi har idag skall kopplas till konsumentprisindex och tio procent inslag av naturgas. Då är det lättare för alla att veta vad biogasen kostar varje dag, säger va-chefen Jan Lundberg, Bodens kommun.
Under den senaste tolvmånadsperioden har priset ökat med cirka 10 kronor per kilo. Trots det ökade priset har resultatet för fordonsgas varit negativ.
– Det beror på höga priser på naturgas och ökade kostnader med tanke på att vi flyttat förbehandlingsanläggningen till Brännkläppen. Prisökningen tillsammans med bränslesnålare fordon har gjort att biogasvolymerna har minskat.
För att nå ett bättre resultat måste produktionskapaciteten ökas. I dag får kommunen matavtall från länets alla kommuner och en kommun i Nordnorge.
– Vi har möjlighet att växa´för våra anläggningar ger den möjligheten och substrat eller matavfall för detta. En viktig del att lyckas med detta är att kunna erbjuda en mer förutsägbar prisutveckling inte minst för tyngre fordon såsom lastbilar och bussar. Drivmedlet är lokalproducerat av restprodukter och gör våra kunder mindre beroende av vad som händer i övriga världen
Idag ligger försäljningen på 500 000 kilo biogas per år vilket innebär att kommunen har svårt att uppnå ekonomisk lönsamhet och samtidigt vara ett kostnadseffektivt alternativ till diesel för tunga transporter. Startpriset på 18 kronor per kilo gör att nollresultat uppnås vid cirka 800 000 kilo i försäljning.
– Kundens fordonsgas kommer justeras i förhållande till hur mycket volym kunden totalt förbrukar. Bedömningen är att den nya prissättningsmodellen motsvarar transportbolagens önskan om en transparant och långsiktig prissättningsmodell. Dessutom ökas incitamenten för att ställa om fler fordon till fordonsgas genom att kostnaden sänks för ökade volymer.