Föreställningen utspelar sig på vikingatiden och handlar om de fiktiva karaktärerna Are Vargtand, Hildur Ragnarsdotter och sejderskan Atla. Ensemblen består av både nationella och lokala skådespelare, varav två barn. Manus är skrivet av Lina Ax, Elisa Bryant och Western farms egen Jonas Lundström.
– Karaktärerna är på en förhistorisk plats i norra Skandivanien. Där bor vikingdottern Turid och hon drömmer om att en dag få återse sin far, den stora krigaren Are Vargtand. Han har gett sig av till det förlovade landet i väst för att erövra mark, ära och rikedomar. Man får följa med på den resan, säger Lina Ax och fortsätter:
– Vi ville göra någonting nytt som handlar om vikingar. Syftet är att folk ska få uppleva någonting helt nytt som de inte kan uppleva på så många andra platser i Sverige. Det är som att man kliver in i en annan tid. Miljön, artisterna och föreställningen, kläderna, hästar, allting är väldigt verklighetstroget, som att man flyttar i tid och rum.
Vad är den största utmaningen med föreställningen?
– Man behöver vara påläst när man gör den för att skillnaden mellan verklighet och fiktion inte ska vara så stor. Man vill ju förmedla någon form av historia. Vikingatiden är vårt ursprung och på något sätt är det som en historielektion för barnen. Samtidigt måste det in drama och kostym som ska passa för karaktärerna. Man försöker vara så tidsenlig som möjligt.
Mia Molin står för kostymen och har gjort ett noggrannt undersökande arbete för att få fram tidsenliga och rustika kläder, attribut och rekvisita.
– De material och färger som har använts är naturella. Vi har arbetat med grova bomullstyger, läder och päls. Färgerna är också naturella, säger Lina Ax.
Western Farm vill utöka upplevelseparken och i sommar liknar föreställningen en teaterpark, berättar hon. Under onsdagen var det genrep för föreställningen som hade premiär under torsdagen.
– Med naturen och utemiljöerna som scenografi, ligger vi rätt i tiden för att introducera vår fornnordiska historia för barn och väcka intresset för teater och historia, och därmed ett annat verktyg än det barnen idag är vana vid, en skärm. Det är något helt annat att uppleva skådespel vid en verklig miljö med riktiga människor, och tillsammans med andra i publiken, och dessutom när man även kan få interagera med skådespelarna i deras miljö efter föreställningen, säger Lina Ax.