Nu ska Buddbyn bli säkrare för fotgängare och cyklister

Trafikverket satsar två miljoner på trafiksäkrare åtgärder i Buddbyn, utanför Boden. Arbetet har redan börjat för att bredda vägrenen för en gång- och cykelväg och bygga mittrefuger på vägbanan.

Björn Sandström,  entreprenören Svevias platschef för projektet och Anna Wallström, projektledare Trafikverket tittar igenom planerna för ombyggnationen till en tre kilometer lång gång- och cykelväg efter Buddbyvägen.

Björn Sandström, entreprenören Svevias platschef för projektet och Anna Wallström, projektledare Trafikverket tittar igenom planerna för ombyggnationen till en tre kilometer lång gång- och cykelväg efter Buddbyvägen.

Foto: Lena Leffler

BODEN2011-08-25 11:16

Buddbyborna har länge kämpat för att få en trygg och säker cykelväg.

Höga hastigheter och tung trafik varit de största problemen på genomfartsvägen som löper genom hela byn. Det bor ett 80-tal barn och ungdomar i byn.

Byborna är inte är helt nöjda ändå eftersom de vill ha en gång- och cykelväg men får nu i första läget nöja sig med trafiksäkerhetshöjande åtgärder i syfte att få ned hastigheten. Trafiksäkerheten kommer att förbättras för alla fotgängare, cyklister och hästekipage som rör sig på den tre kilometer långa vägsträckan genom Buddbyn.

Sex nya refuger
- Olika förslag har utvärderats och den åtgärds som valts har bedömts ge bäst effekt med tanke på trafiksäkerheten. Sex nya refuger sätts även upp som kommer att bidra till att sänka hastigheten vid utfarter längs sträckan från 70 till 60 kilometer i timmen, säger Anna Wallström, projektledare på Trafikverket.

Under byggtiden, som beräknas till sju veckor, arbetar traktor, grävmaskin och lastbilar med grus, kantsten och asfalt vid vägbreddningen och de nya refugerna.

Gång- och cykelbana
Den första och den sista refugen blir cirka 18meter långa; på mittensträckan blir refugerna cirka fyra meter långa. Fordonens körfält avsmalnas från dagens tre meters bredd till 2,75 meters bredd.

- Utrymmet används istället till att bredda vägrenen till 80 cm på båda sidor till en gång- och cykelbana, säger platschefen Björn Sandström, entrepenören Svevia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om