Nu måste kommunen anställa fler

En majoritet av brukarna från det konkursade hemtjänstföretaget Din Hemserivce väljer Boden kommun som sin vårdutförare. Nu påbörjas arbetet med att anställa personal. “Vi går in i ett mer intensivt arbete på detaljnivå nu”, säger socialchef Catharina Liljeholm.

Pussel. "Nu påbörjar vi det här pusslet med att se utifrån hur många kunder det är och hur stort behov de har och sedan så ska vi se hur många medarbetare vi önskar ska anställas", säger Catharina Liljeholm, socialchef i Bodens kommun.

Pussel. "Nu påbörjar vi det här pusslet med att se utifrån hur många kunder det är och hur stort behov de har och sedan så ska vi se hur många medarbetare vi önskar ska anställas", säger Catharina Liljeholm, socialchef i Bodens kommun.

Foto: Lars-Göran Norlin

Boden2016-06-28 19:05

I måndags var sista dagen för brukare som fått sin hemtjänst av det konkursade hemtjänstföretaget Din Hemserivce att välja en ny utförare. De kunde välja mellan det privata hemtjänst företaget Inre Kraft eller att få sin vård av Bodens kommun. 24 personer valde företaget Inre Kraft och 92 personer valde Bodens kommun.

Förra veckan hade Bodens kommun möte med personal från Din Hemservice. Detta eftersom kommunen nu får ett stort rekryteringsbehov. Personalen fick möjlighet att lämna in intresseanmälningar för att arbeta inom Bodens kommun. Drygt 40 av de ca 60 som arbetat för Din Hemservice valde att lämnade in en intresseamälan.

– Så nu påbörjar vi det här pusslet med att se utifrån hur många kunder det är och hur stort behov de har och sedan så ska vi se hur många medarbetare vi önskar ska anställas, säger Catharina Liljeholm, socialchef i Bodens kommun.

På Bodens kommun vet man i dagsläget inte om det räcker med de 40 personerna som lämnat intresseanmälan, eller om man kommer att behöva anställa ytterligare personal.– Det är jättesvårt, det är inte bara att räkna hur många kunder det är. Det är egentligen hur stor behov varje kund har, hur mycket hjälp man behöver. Det är det som är avgörande.

Vad gör ni nu?

– Nu har vi börjat med att uppdatera Bodens kommuns hemsida, där vi har sagt att vi ska gå ut med den information vi har. Man jobbar för fullt med att se utifrån den enskildes behov hur mycket insatser och hjälp man har. Sedan efter det bygger vi behovet av medarbetare och går in och erbjuder jobb. Sedan följer regelrätta förhandlingar till det. Än så länge går allt enligt den tidsplan vi har haft. Vi går in i ett mer intensivt arbete på detaljnivå nu.

Den 14 juli upphör all verksamhet i företaget Din Hemservice och innan dess måste kommunen vara klara med allt arbete kring anställningar av personal och hur brukarnas vård ska tillgodoses.– Helst före, då är klockan slagen så det måste ordna sig innan.

På Bodens kommun kan man ännu inte säga hur många som kommer att anställas och vilka former av anställningar det kommer att bli.– Det vet vi inte, det är vi inte klara med utan vi måste som sagt titta på kundbehovet, säger Catharlna Liljeholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om