Han förklarar, att när de får kännedom om klagomål så startar de alltid en utredning.
– Innan vi vet resultatet av den så är det svårt för oss att uttala oss. Vi behöver ta reda på vad som är korrekt och vad som inte är korrekt. Av erfarenhet vet vi att allt inte alltid är korrekt i den här typen av skrivelser, men det kan finnas saker i den som innebär att vi får inleda någon form av förbättringsarbete, säger Torbjörn Carlbom.
Generell, tillägger han, att de uppskattar när de får kännedom om saker som har gått fel.
– Men vi kan inte agera bara på hörsägen, utan vill utreda händelseförloppet. Det gör vi genom att gå tillbaka och titta på dokumentation, prata med personalen och gå igenom det steg för steg vad som kan ligga bakom.
Torbjörn Carlbom poängterar, att det är omöjligt att svara på när utredningen kommer att bli klar.
– Det är ett omfattande material, men om vi får kännedom om saker som brister hos oss åtgärdar vi det alltid. Det är grunden för hela vårt kvalitetsarbete. Därför rapporterar vi alltid avvikelser och följer upp saker.
Han vill avvakta tills de vet mer och har fakta på bordet innan de agerar.
– Är det någonting, som föranleder oss att vidta någon form av åtgärder gör vi alltid det, avslutar Torbjörn Carlbom.