När NSD grep in tog Sappas vd tag i saken: "Vårt fel, pinsamt"

En empatisk vd på Sappa, Anders Steen, beklagar att 86-åriga Melford i Boden hamnat i kläm och agerar direkt han hörde vad som hänt. "Det här borde vi ha gjort för länge sedan. Det är bedrövligt. Jag är själv sportnörd."

"Om det är så att kabeln är avgrävd, vilket det verkar som. Och har vi tur att det är det så fixar de det direkt", säger Anders Steen, vd på Sappa.

"Om det är så att kabeln är avgrävd, vilket det verkar som. Och har vi tur att det är det så fixar de det direkt", säger Anders Steen, vd på Sappa.

Foto: Per Watz

Boden2024-06-18 15:00

Melford Karlsson-Broström har varit utan tv-sändningar i nästan en månad. Anders Steen håller med om att det tagit lång tid att fixa.

– Det kan jag hålla med om. Det är sorgligt på alla sätt.

Han förklarar att Sappa är tjänsteleverantör i Boden, det vill säga levererar tjänsten till alla som beställer tv och bredband. Företaget hyr in sig på nätägarens nät.

– Och när det uppstår fel någonstans så felanmäler vi tillbaka mot en nätägare som i sin tur utför reparationer. Det brukar fungera jättebra, men i det här fallet har det inte gjort det. Jag säger inte det här för att skylla ifrån mig, för det är vårt ansvar mot kunden och vi borde ha agerat mycket snabbare, säger Anders Steen.

Under måndagen tog han själv tag i ärendet och grävde fram svaret vad det hela beror på.

– Om jag har fattat det rätt så ringde kunden första gången den 23 maj.

Enligt den information Anders Steen har fått trodde man då att felet låg hos kunden. När kunden ringde tillbaka efter en vecka den 29 maj så upprättades ett ärende, som sedan ska ha förmedlats vidare till Globalconnect.

– Jag fick se hela deras konversation. Vad jag tror har hänt, och det spelar ingen roll egentligen för kunden för det är kasst av oss hur som helst, är att Globalconnect inte ser att det finns någon tjänst överhuvudtaget på adressen, förklarar Anders Steen och tillägger att det inte är kundens fel.

Han uppger att de haft ute en tekniker, som kommit fram till samma sak som familjen Karlsson-Broström: att det inte finns någon signal in till huset.

– Så kunden har helt rätt.

Sappa ska slå på en tjänst åt kunden, så att Globalconnect ser att där finns en kund, som de måste agera på.

– Om det är så att kabeln är avgrävd, vilket det verkar som. Och har vi tur att det är det så fixar de det direkt. Vi har ett möte bokat med dem i morgon (läs tisdag reds. anm.) så får vi se vad som händer efter det. Det här borde vi ha gjort för länge sedan, säger Anders Steen.

Han är själv sportnörd och kan sätta sig in i Melfords situation.

– Hade jag varit ensam hade jag fått fullständig panik. Jag tycker det här är pinsamt. Det är vårt fel och jag beklagar att någon sitter i kläm så här, det är för jäkligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!