Det var några av de krav som Miljöpartiets språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén lyfte fram när NSD mötte dem på fredagen under ett besök i Boden.
De besökte bland annat H2Green Steels pågående stålverksbygge i Norra Svartbyn.
De är första gången de två reser tillsammans som språkrör. De är ute på en "Eriksgata" längs Inlandsbanan.
Resan startade i Mora och slutar i Gällivare. Där tänker språkrören besöka Minoritetsspråkfestivalen.
Båda språkrören har en stark anknytning till Norrbotten genom att de är födda i Luleå.
– Jag bodde i Luleå fram tills jag var 7 år, säger Daniel Helldén.
– Jag är född och uppvuxen i Luleå och bodde där till vuxen ålder, säger Amanda Lind.
Påverkar det ert samarbete som språkrör ?
– Det kan alltid vara bra att vi delar samma erfarenheter, säger Amanda Lind.
Under resan har det besökt flera norrländska glesbygdskommuner.
– Kommunerna har många utmaningar. Ur rättvisesynpunkt bör de ha samma möjligheter som andra kommun till en hållbar utveckling, säger Amanda Lind.
– Ett problem är att många skolor i glesbygden riskerar att läggas ned på grund av för litet elevunderlag, säger Daniel Helldén.
– Därför tycker vi att det bör finnas ett riktat statsstöd till små skolor i glesbygden, fyller Amanda Lind på med.
En annan fråga som varit aktuell under de senaste dagarna är att SJ gått ut med att man tänker lägga ned de direkta nattågen från Göteborg till norra Sverige, när de tar över den tågtrafiken om några månader.
– Det är ett dråpslag mot norra Sverige. Det bör skjutas till mer pengar vid upphandlingen så att nattågen kan fortsätta att gå, säger Daniel Helldén.
– Det är viktigt att stödja tågtrafiken nu när allt fler åker tåg, säger Amanda Lind.
Språkrören är kritiska mot ett bristande underhåll av järnvägarna och tycker att Trafikverket bör läggas ned.
– Istället ska man inrätta ett Banverket igen för tågen, och ett Vägverk för vägarna. Som det är nu kommer alltför ofta järnvägarna i andra hand, säger Amanda Lind.
Miljöpartiet stödjer en snabb upprustning av Malmbanan med dubbelspår och att bygget av Norrbotniabanan bör skyndas på.
Den nya Labour-ledda regeringen i Storbritannien har planerat att återgå till den tidigare organisationen med ett dominerande statsägt tågbolag, British Rail.
Är det något för Sverige med ett statsägt starkt SJ?
– Jag känner till det, men det är inget vi tagit ställning till, säger Daniel Helldén.
En av de största utmaningarna för H2Green Steel och de andra stora industrisatsningarna i Norrbotten och Västerbotten är behovet av energi.
Miljöpartiet förordar en snabb utbyggnad av vindkraften.
– Vi vill särskilt satsa på havsbaserad vindkraft. Där stör den minst, säger Amanda Lind.
Det brukar ju ofta finnas ett lokalt motstånd mot vindkraftverk. Hur ska man öka kommunernas vilja att säga ja till vindkraftverk?
– Vi tycker att medel ska gå tillbaka till lokalsamhällena där vindkraftverken byggs. Så har man det i Norge och även i Finland. Det är bra för orten och ökar intresset för etableringen av vindkraftverk, säger Daniel Helldén.
Tycker ni att man ska ta bort det veto kommunerna har när det gäller byggandet av vindkaftverk?
– Nej det tycker vi inte, säger Daniel Helldén.
Miljöpartiet vill även se en utbyggnad av solkraft och lagring av vätgas.
– Det är med vindkraft, sol och vätgas som kan vi snabbast kan öka tillgången på energi, säger Amanda Lind.