Vi skrev i sommar om hyresgäster i en av Bodenbos fastigheter som kände sig otrygga. Ett socialt stödboende för ungdomar från 16-21 år i samma hus orsakade allt ifrån nedskräpning, nattliga störningar till brandtillbud. Därför krävde några hyresgäster ett möte med hyregästen Amhigo och Bodenbo. Vd Johan Johansson, Bodenbo, har i en tidigare intervju sagt att här handlar det om hur två grupper upplever det hela. Bodenbo har hyresgäster med vanliga hyreskontrakt och sedan hyr Amhigo sitt stödboende i samma fastighet.
Mötet med Bodenbos vd och bostadsvärd för kvarteret, Amhigo och några hyresgäster hölls förra veckan.
– Mötet skedde i konstruktiv anda. Det finns en samsyn kring att det aktuella bostadsområdet ska upplevas som ett tryggt och säkert boende. Mötet slutade väl egentligen med att vi har en överenskommelse hur man ska larma vid olika tillfällen.
– Pågår det våldsbrott eller fara för fastigheterna så ringer man 112. Är det en störning så ringer man Bodenbos störningsjour och har man en allmän fråga så kontaktar man Amhigo. Vi kommer givetvis att följa upp och se så det här håller sig på en bra nivå, säger Johansson.
Hyresgästerna ville även att stödboendets personal skulle ha arbetskläder så man kände igen dem?
– Det ansåg Amhigo skulle kännas utpekade när personerna var ute och gick med sin stödpersonal. Det måste man också ha respekt för, säger Johansson.