Mobilen svek i nödens stund

När Ann-Kristin Lindh, Boden, skulle ringa larmnumret 112 med sin Iphone 4 hände ingenting

Foto:

Boden2011-01-27 06:00

- Det kändes verkligen jobbigt. Man ringer ju 112 när det är en nödsituation, säger hon och vill passa på att varna andra Iphone-ägare.
Apple marknadsför sin mobiltelefon Iphone 4 hårt och det är många som köpt den. En av dem är Ann-Kristin Lindh, 36.
På måndagen besökte hon Björknäs vårdcentral med sin dotter.
En ung kvinna som var svårt drogpåverkad kom till vårdcentralen i sällskap med två unga män. Men efter ett tag försökte männen ta med sig kvinnan och åka därifrån i en bil.


Kunde inte ringa
- Hon var helt borta, medvetslös, och killarna var inte vid sina sinnens fulla bruk heller. Jag sprang efter dem tillsammans med en sjuksköterska och en patient. Vi lyckades hindra dem från att köra därifrån, men det blev tumult och sköterskan ropade till mig att ringa polisen, säger Ann-Kristin Lindh.
Hon tog upp sin mobiltelefon och ringde – förgäves, trots upprepade försök.
- Det var helt dött. Ingenting hände, berättar hon.
I stället tvingades hon springa in på vårdcentralen och låna en annan telefon.
Samma kväll pratade hon med en granne som också har en Iphone 4.
- Från hans telefon gick det att ringa 112 men inte från min. Han hade uppdaterat sin programvara. När han uppdaterade programvaran i min telefon gick det att ringa 112 även från min telefon, säger Ann-Kristin Lindh.


Vill varna andra
Nu vill hon varna andra Iphone 4-ägare och göra dem uppmärksamma på problemet.-  Det är väldigt traumatiskt om man tvingas ringa larmnumret och det inte går. Det kan ju få svåra konsekvenser. Vid en nödsi-
tuation handlar det om sekunder, säger Ann-Kristin Lindh.
Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, har aldrig hört talat om något liknande.
Det har inte SOS Alarm heller då han kontrollerar med dem.
- Den kunskap vi har nu tyder på att det här är ett problem hos en enskild kund, säger han.
Hans G Larsson pekar även på att Iphone 4 funnits länge på marknaden.
Den bör ha använts vid många tidigare larmsamtal eftersom
70 procent av samtalen till SOS Alarm kommer från mobiltelefoner.


Inga tidigare klagomål
- Skulle det här vara ett allmänt problem så borde nog vi och SOS Alarm ha hört något, säger Hans G Larsson.
NSD har sökt Iphone-tillverkaren Apple för en kommentar, men utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om