Miljonunderskott efter förhandling: "Tuff prioritering"

"Vill hyresgästerna ha samma service och underhållsnivå som tidigare så uppmanar jag dem att vända sig till Hyresgästföreningens förhandlare", säger Johan Johansson, VD på Bodenbo.

"Hyresgästerna kan inte förvänta sig att vi kan utföra samma service eller underhåll som tidigare. Vi beklagar det", uppger Johan Johansson, vd på Bodenbo.

"Hyresgästerna kan inte förvänta sig att vi kan utföra samma service eller underhåll som tidigare. Vi beklagar det", uppger Johan Johansson, vd på Bodenbo.

Foto: Lena Leffler

Boden2023-07-19 11:00

Bodenbo är en av Sveriges allmännyttiga bostadsstiftelser.

Med anledning av föräldrakritiken avseende lekparken Mandelvägen 19 i Sävast säger han, att sommarjobbarna varje år går igenom leklpatserna, men att ogräset växer snabbt i sanden.

– Vi byter inte ut sand i lekplatser längre. Det är tvivelaktigt miljömässigt och finns andra metoder, som mekanisk rengöring eller blanda sand med bark eller byta ut sanden mot bark, uppger Johan Johansson.

Lekutrustning är beställd till bland annat Mandelvägen 19 och beräknas levereras nästa vecka. När den kommer ska den monteras, men exakt vilken utrustning Bodenbo köpt in kan han inte svara på då den som gjort beställningen är på semester.

Johan Johansson förklarar, att de som en konsekvens av att Bodenbo i årets hyresförhandling inte blev kompenserad för kostnadsökningar bedömer att de kommer att gå med underskott. Det beräknas uppgå till cirka två miljoner kronor.

– Av den anledningen tvingas vi att genomföra tuffa prioriteringar. Det gör att hyresgästerna inte kan förvänta sig att vi kan utföra samma service eller underhåll som tidigare. Alla hyresgäster oavsett om de är medlemmar eller inte har möjlighet att kontakta Hyresgästföreningens förhandlare då de förhandlar å alla hyresgästers vägnar. Föreningens förhandlare sitter på makten i denna fråga.

Karta: Stiftelsen BodenBo
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!