Men det var ett pussel att få ihop allting.
GRK Infra AB har byggkontraktet med Trafikverket för ombyggnaden av 97:an. GRK har i sin tur avtal med ett antal underleverantörer, bland annat Grundtuben AB, som har sin bas i södra delen av Sverige.
– De är specialister på bullerplank, särskilt fundamenten som bullerplanken sitter fast i. De är här uppe och gräver fundamenten på plats. Sedan har de letat en lokal aktör för att tillverka planken, säger Johan Ekström, delägare i Norrläge AB.
Den ordern landade hos Norrläge.
– Det är otroligt roligt. Det är ett stort uppdrag. Vårt arbete är strax över tre miljoner kronor i ren arbetskraft, vilket är väldigt många timmar.
Tanken var att de skulle producera bullerplanken under vintern när det är lågsäsong. Men vägbygget har gått mycket snabbare än beräknat och det innebär att det jobbet måste göras när Norrläge har mycket annat att göra.
Företaget har fått söka olika lösningar för att uppdraget ska hinna bli klart i tid. Lokalfrågan var en viktig pusselbit.
– Vi hade flyttat in i våra nya lokaler och fick behålla den gamla. Så där hade vi jättetur att det löste sig, säger Johan Ekström.
Den gamla ligger där Möbellind hade sitt möbelvaruhus och den nya är en lokal i före detta Berglunds Rostfrias fastighet. Som orderingång och produktion är nu kör företaget dubbla lokaler året ut.
Bullerplanken produceras i den gamla lokalen. En annan pusselbit, som det råder brist på för tillfället, är trämaterial.
– Vi fick till slut tag i material i Finland. Det vi nu har varit tvungna att göra är att hyra in personal för det här jobbet, för vår ordinarie personal har fullt upp med den ordinarie verksamheten. Vi hyr den personalen av ett företag i Gällivare, säger Johan Ekström.
Virket ska målas och det skulle man lösa i Finland, men när träplanken landade i Boden var de inte målade på baksidan.
– Det blev en miss och de målade dem, som att de skulle sättas upp på hus. Då kom nästa bekymmer, men det har vi också löst tillsammans med Lundquist måleri. Så de ska måla bullerplanken när de är på plats, säger Johan Ekström.
Först måste de dock gå en säkerhetskurs i och med att det sker mitt i vägbygget.
En hel del jobb har hamnat lokalt och Johan Ekström tillägger att det är Hedgrens i Luleå som sköter all montering av bullerplanken.