Miljoner i minus för barn- och utbildningsnämnd

Trots alla personaluppsägningar tror chefsekonom Lena Ekh att barn- och utbildningsförvaltningen i Boden går back i år med 24 miljoner kronor.- Vi hade kunnat få ett bättre resultat om verkställigheten gått snabbare, säger Ekh.

Karina Pettersson-Hedman.

Karina Pettersson-Hedman.

Foto: Lena Tegström

BODEN2009-02-27 06:00
Chefsrapporten,arbetsmiljöbok-
slutet,verksamhetsberättelsen och kvalitetsredovisningen för 2008 togs upp på barn- och utbildningsnämndens sammanträde
i går. Alla skolnedläggelser för att få bättre ekonomi tappade sin effekt när så många friskolor etablerade sig i Boden.
Dröjsmål påverkar ekonomin
Den sena verkställigheten, det tog ett år att utreda övertaligheten, kommer att påverka ekonomin. Personalkostnaderna för egen personal och inhyrd personal genom Bemanning i norr ligger på minus 15,3 miljoner.
- Vi har en för liten budgetram
i dag med tanke på den situation vi befinner oss i. Vi får 543 miljoner, vilket är rysligt mycket pengar, men skulle behöva 567 miljoner.
- Det fattas alltså 24 miljoner som måste hämtas in genom en fortsatt översyn av skolstrukturen men även interna sparkrav. I dag flyttar vi 10 procent eller 56 miljoner av vår budget till fristående verksamheter, säger Lena Ekh, barn- och utbildningsförvaltningen.
Skärpta behörighetsregler
Övertaligheten som utmynnar i ett tjänsteförslag i april kommer att påverka den psykosociala miljön under året, tror barn- och utbildningschef Karina Pettersson-Hedman.
- Under våren ska tjänsterna bli klara så det blir säkert föräldrar som hör av sig när lärare flyttas om i verksamheten. Vi kommer att satsa på skärpta behörighetsregler eftersom vi sett att det finns en liten andel utbildade natur- och mattelärare. Jag är övertygad om att det finns ett samband kopplat till de dåliga kvalitetsresultaten som Boden redovisar. Vi ser i dag fortfarande ganska många elever som inte har full behörighet. Att rektorn har ett bra pedagogiskt ledarskap är nyckeln till bra kunskapsresultat, tror Pettersson-Hedman.
Utvecklingsledaren Rakel Fagerström redovisade vissa bitar ur kvalitetsredovisningen.
- Vi har en bra läroplan och lärarna är duktiga på att sätta betyg, medan undervisningen inte alltid är styrd mot utvecklingsmålen. Därför startar vi en processutbildning nästa år, säger hon.
Utveckla samarbete
Fagerström berörde också hur det går att förbättra de 34 utmärkta kvalitétsmålen i rapporten.
- 31 av målen rör sig åt rätt håll, medan vi måste jobba vidare med tre mål. Vi måste utveckla samarbetet mellan förskoleklass och förskola, personalens kompetensutvecklingsbehov behöver ses i ett långsiktigt perspektiv och kopplas ihop med kvalitétsredovisningen. Slutligen måste vi utveckla samarbetet med skolbarnomsorgen på lika villkor med skolan.
Det fanns inget så mycket att anmärka på i arbetsmiljöbokslutet.Sjukfrånvaron har minskat medan däremot gymnasieskolans rektorer anser att hot och våldsituationerna ökat i antal under 2008.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om