För drygt ett år sedan stängdes Trafikverkets kontor för teoriprov i Jokkmokk, Boden, Haparanda och Pajala. Orsaken angavs vara tekniska problem.
Kundförluster
Idag har de fortfarande stängt, vilket leder till att de som behöver ta teoriprov för olika typer av körkort får åka till någon annan ort.
– Problemet för trafikskolor i en liten inlandskommun är att vi tappar kunder. De kan inte få en komplett lösning på orten och söker sig någon annanstans, säger Anders Näslund.
I förlängningen, menar Anders Näslund, kan det innebära att även möjligheterna för uppkörning försvinner.
Han berättar att teoriproven tidigare gjordes i Lärcentrums lokaler.
– De hade perfekta lokaler där med säker uppkoppling. Nu har man stängt och skyller på en mängd saker, säger Anders Näslund.
Enligt honom är det en viktig service som bör finnas även på mindre orter.
– Jag vill verkligen få det att fungera. Men nu kommer vi satsa i Luleå också för att sprida riskerna litegrand, säger Anders Näslund.
Ny behörighet
Sveriges trafikskolors riksförbund utför regelmässiga mätningar av kötiden för hur lång tid det tar att få tid för uppkörning.
Deras mätningar visar att genomsnittlig väntetid i Norrbotten är 58 dagar till nästa lediga tid, då är dock eventuella återbud inte inräknade.
Berit Johansson är ordförande i Sveriges trafikskolors riksförbund och menar att den största orsaken till dagens långa kötider stavas ”kod 96”.
Det handlar om ett extra behörighetsprov som införts för tyngre släp. För att få denna utökade B-behörighet krävs bara ett praktiskt prov, som tar upp resurser.
– Från Transportstyrelsens sida underskattade man antalet prov som skulle komma att genomföras grovt, säger Berit Johansson.
"Systemfel"
Hon poängterar flera gånger att det inte är de enskilda kontoren som har skuld i de långa kötiderna.
– Ingen skugga ska falla på de förarprovkontrollanter som arbetar ute på kontoren. De jobbar övertid och pusslar med semestrar för att beta av kön så mycket som möjligt.
Men köerna som de ser just nu, enligt Berit Johansson, hänger med sen förra året. Hon anser att det handlar om ett systemfel.
– Den som äger systemet, Transportstyrelsen i det här fallet, måste ju verkligen fundera på varför det ser ut som det gör, säger Berit Johansson.