Lössangrepp på Å-center igen

Lössen är tillbaka på trygghetsboendet Å-center. En boende larmade på nyårsaftonen om löss i sin lägenhet. Hans son började sanera direkt. "Jag ombads samtidigt att ligga lågt och inte berätta om fyndet", säger sonen.

Marie-Helené Ståhl, verksamhetschef för äldreomsorgen, tycker det är beklagligt att trygghetsboendet råkar ut för ett nytt lössangrepp.

Marie-Helené Ståhl, verksamhetschef för äldreomsorgen, tycker det är beklagligt att trygghetsboendet råkar ut för ett nytt lössangrepp.

Foto: Lena Leffler

Boden2023-01-03 19:00

Anhöriga vill vara anonyma med hänsyn till sin pappas situation.Det var på nyårsafton som hyresgästen upptäckte lössen på väggen.

– Verksamhetsansvarige på Å-center ringde mig och berättade att hon kontaktats.  Man hade hittat något slags djur i lägenheten som sedan konstaterades vara vägglöss. Min pappa tog ihjäl två och en ur personalen dödade de två andra. 

Sonen åkte till sin pappas lägenhet och hjälpte honom duscha och byta kläder. Han började även rengöra lägenheten.

– Jag valde det med tanke på hur dåligt ansvariga hanterat detta tidigare.

Sonen fick en saneringsutrustning som fanns kvar och lite instruktioner samt förslag om vad och hur han skulle göra och ombads samtidigt att inte berätta någonting.

– Det var den informationen jag fick. Nyårsdagen var jag tillbaka och fortsatte sanera och tvätta kläder. Jag frågade också hela tiden vad är gjort och vad gör vi. Svaret jag fick var att det visste man inte, det skulle vi ta sedan och att det skulle komma hit en saneringsfirma.

På måndag mötte anhöriga upp företaget Nomor som även var med och sanerade tidigare lägenheter som drabbades av löss under sommaren och hösten. 

– Det skulle strös ut något pulver i lägenheten. Min pappa fick äntligen flytta till en ledig lägenhet som fanns i huset, men där fanns det bara en säng, kudde och täcke.

Bodens kommun och fastighetsägaren Samhällsbyggnadsbolaget (SBB)har tidigare fått kritik vid förra lössutbrottet för att det saknats en huvudplan att följa.

– Den enda som visste något var Nomor som rekommenderade fastighetsägaren vilka åtgärder man bör vidta. Än i dag har man ingen koll utan står handfallna.  Till mig säger personalen på Trygghetsboendet att man väntar på vad Nomor ska göra, vilket jag tolkar som att de inte har någon som helst plan för vilka akuta åtgärder som SBB, Bodens kommun eller Trygghetboendet måste vidta när detta händer. Inte heller vem som är ansvarig för vad, säger sonen.

De anhöriga eller boende fick skriftlig information först efter Nomor besökt lägenheten i måndags.

– Man behöver agera snabbt för att motverka spridning och informera vilket vi blev lovade vid ett möte i december.Det handlar ju inte om att hänga ut någon utan minimera risken, vilket man inte ens förstår behövs, säger sonen.

Enligt Marie-Helen Ståhl, verksamhetschef äldreomsorg, måste tekniker från Nomor först bekräfta lössangreppet.

– Jag fick information om en "misstänkt vägglus". Jag har inte den kunskapen själv och har inte varit på plats. Så jag måste hänvisa till saneringsföretaget. Vi anmäler till fastighetsägaren och de kontaktar Nomor.

Ni har ju nyss sanerat och får tillbaka lössen?

– Visst det är jätteallvarligt och vi är jättebesvikna. Vi ställer oss samma fråga varför det händer igen. Men Nomor sköter analys och åtgärder.  Under onsdag och torsdag så kommer hundsök att genomföras i hela fastigheten. Utifrån resultatet av hundsöket kommer Nomor ta fram en plan för vidare sanering.

Ni har haft en evakueringsplan, men har man inte det när man får nya lössangrepp?

– Ja, du får ta allt det där med Normor så ska vi göra allt vi kan.

Ni har sagt på möten att man ska ta fram vad var och en är ansvarig för.  Varför fungerar det inte?

– Visst vi måste titta internt hos oss på ansvar och roller. Jag måste få kolla upp det, säger Ståhl.

Bakgrunden om saneringen

Efter upptäckten av löss i en lägenhet i maj 2022 hittade man löss i fler bostäder. Totalt värmebehandlades elva lägenheter och Nomor har på uppdrag av Bodens kommun skött saneringen.De uppgavs då att man har tagit till lite extra för att vara på den säkra sidan.Den sista åtgärden var att med hundar söka igenom hela boendet i mitten av september. De hittade inga kvarvarande löss, vilket innebär att arbetet med sanering av vägglössen var klar och återflyttningen kunde genomföras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!