Kungen av hushållsapparter inspirerade näringslivet

OBH Nordicas grundare Thomas Ek var en av föreläsarna på årets Boden Business Day. Han bjöd på nyttiga tips på hur man hittar sin väg genom företagsdjungeln. "Det är viktigt att skilja sig från mängden", sa han.

Thomas Ek gav sina bästa tips på hur man lyckas med sitt företag.

Thomas Ek gav sina bästa tips på hur man lyckas med sitt företag.

Foto: Jessica Tervaniemi

Boden2018-09-27 13:42

Han presenterade sig som "En av de få i Sverige som har sålt brödrostar i över 40 år". Som första föreläsare på Boden Business Day stod Thomas Ek, grundare av OBH Nordica.

– Jag ska ta med er på min resa som jag har gjort tillsammans med min bror Peter Ek, den här resan betyder väldigt mycket för oss, sa han inledningsvis.

Thomas Ek startade OBH Nordica tillsammans med sin bror Peter Ek och har under trettio års tid byggt upp ett företag som idag förknippas med innovativa hushållsprodukter. Redan tidigt började karriären inom affärsverksamheter, bland annat som säljare på matvaruaffärer.

– Erfarenheten av att arbeta redan i tonåren kan vi ha nytta av senare, även om man just då inte tycker att det var så viktigt. Jag och min bror hade mycket erfarenhet eftersom vi hade stått ute på varuhusens golv och sålt själv. Vi visste vad kunderna ville ha.

Efter att ha arbetat med en rad varumärken och stora aktörer på marknaden så valde bröderna att välja bort de stora samarbeterna och satsa på det nordiska konceptet.

– Är det något som jag vill skicka med er så är det att nyckeln till framgång är att våga välja bort. Titta på er verksamhet: "Är det något som känns mindre viktigt som vi kan välja bort så att vi kan fokusera mer på det som är viktigt?"

Företaget bytte namn till det som idag är betydligt mer välkänt, OBH Nordica. Under knappt sju årstid sålde OBH Nordica 1,8 miljoner produkter inom Sverige. Hemligheten bakom succén var att lyfta fram de produkterna som de var stolta över och reklam i olika kanaler var väsentligt för att sprida budskapet om produkterna.

Under föreläsningen berättar han om samtalet som förändrade allt. Morgonen efter som de sålt företaget ringde hans bror, han hade fått cancer. I dag är det sju år sedan Peter gick bort.

Passionen för sitt arbete är ett genomgående tema genom föreläsningen. Trots motgångar, både personliga och i arbetslivet, berättar Thomas att han alltid har strävat efter att behålla passionen för sitt arbete. Att göra misstag har varit en viktig del i utveckligen av företaget och att testa sig fram bland produkterna har gjort att han alltid har behållt spänningen.

Thomas Eks framgångsnycklar

Finn din egen väg: Leta efter vad dina konkurrenter gör mindre bra och se vilka luckor du kan fylla.

Passion smittar: Hitta glädje och passion i ditt arbete. Om du inte kan hitta det, byt arbete.

Prova - korrigera - lyckas: Prova dig fram. Sträva efter att vara annorlunda, det utvecklar dig som människa.

Våga göra fel: Var inte rädd för kritik, att våga göra fel leder till utveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om