Det var strax före 10 på tisdag förmiddag som den allvarliga olyckan inträffade. En pojke född 2003 fick livshotande skador efter en våldsam kollision vid korsningen Kyrkgatan-Garnisonsgatan.
Personalen på pojkens skola, Prästholmsskolan, kraftsamlade för att hantera krisen.
– Vi hade fullt pådrag hela dagen igår. Vi hade ett traumateam med en ansvarig från räddningstjänsten och polisen på plats. Vi sammankallade föräldrar till de som bevittnade det hela också. Och vi kallade till oss en psykolog, kurator och skolsköterskor, säger Patrik Björklund, rektor på Prästholmsskolan.
Skolan ringde runt till alla föräldrar i årskurs fem.
– Vi lade åt sidan undervisningen i alla grupper men i synnerhet årskurs 5, säger Patrik Björklund.
Stämningen var lugn men ändå chockad, berättar Björklund. Eleverna fick själva föreslå vad de vill göra.
– Eleverna ville gärna rita och skriva hälsningar till pojken.
Patrik Björklund tycker att alla som var inblandade i krisarbetet gjorde ett bra jobb.
– Jag är väldigt stolt över personalen och de som deltog i det här arbetet – och väldigt fort gick det. Det känns bra ändå mitt i eländet.
Arbetet med att bearbeta alla elevernas tankar kring olyckan fortsätter även i dag. Bland annat finns kuratorn tillgänglig för samtal.
– Det finns enskilt stöd att få här och jag är runt i klasserna personligen och pratar med eleverna och hör efter om hur det känns.
Eleverna går snart på påsklov. Men alla som känner ett behov av att prata av sig om sina tankar kommer kunna få hjälp av skolan.
– Det har kommit ett brev till samtliga föräldrar i dag. Har de frågor kring händelsen eller behöver de samtalsstöd så kan de höra av sig. Sen finns det sjukvård om det skulle vara akut på kvällstid. Jag kommer däremot att finnas i tjänst och skolsköterskan kommer att finnas i tjänst. Hon har en bakgrund inom barnpsykiatrin.
Pojken har det senaste dygnet vårdats på neurologkliniken på Norrlands universitetssjukhus i Umeå.
– Vi står också i kontakt med pojkens föräldrar och försöker visa vårat stöd och att vi tänker på dem.