Klubben sköter lederna i Överstbyn och Gunnarsbyn med omnejd.
– Leden går rakt över vägen, Den är inte så bred att man inte kan se tvärs över den, men om de inte vill köra rakt över så håller de ut på 356:an 40–50 meter och sedan håller de ned bilvägen.
Klubben har haft skoterhaveri och Pierre Åkerström förklarar under intervjun före helgen att de inte öppnat den aktuella leden ännu på grund av dåliga isar. Han förklarar att när de märker ut leden så ansvar de för att isen är hållbar.
– Vi har inte kört någonting alls, så leden har inte varit uppkörd. Därför har de kört 100 meter på deras lilla pluttväg. Jag ser det inte som något stort problem.
Daniel Pettersson, sektionschef för trafiksektionen vid polisen region nord:
– De enda gånger du får köra på väg med terrängmotorfordon eller terrängsläp är när du korsar en väg som inte är enskild. Så 356:an får du bara korsa.
Men, tillägger han, det finns undantag i terrängkörningslagen om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen så får man det.
Frågan är vad som är det juridiskt rätt, om man inte kan fortsätta för att plogvallen är hög, att vända och köra tillbaka samma väg eller följa 356:an en bit för att hitta ett hål att ta sig ut i terrängen igen.
Därför, menar Daniel Pettersson, att det inte är enkelt att säga vad som är rätt och fel när lagen är skriven såsom den är, för det handlar om vad ”hänsyn till terrängförhållanden” innebär i praktiken. Det handlar om tolkningar vad som är rimligt.