Ifrågasätter statistiken: "Provocerande"

Restauranger tappar stort men Boden klarar sig bättre än de flesta, enligt SCB:s mätning. "Jag tycker det är provocerande", säger Rikard Mattsson, verksamhetsledare för Företagarna Boden.

Rikard Mattsson är verksamhetsledare för Företagarna Boden tillika delägare i Bryggmästarn.

Rikard Mattsson är verksamhetsledare för Företagarna Boden tillika delägare i Bryggmästarn.

Foto: Lena Tegström

Boden2021-03-21 14:12

Han förstår inte riktigt hur SCB har räknat. Han förklarar det förhållandevis låga tappat av försäljning med att pizzerior och snabbmatsställen ökat sin försäljning radikalt.

– Det är där man lätt kan hämta mat och är van vid att hämta mat sedan tidigare.  Men för restauranger som Bränna och Färgaregatan har det inte gått bra, säger Rikard Mattsson.

Så enligt honom har det gått väldigt dåligt för vissa, men mycket bättre för andra.  Krisen under pandemin har även triggat uppfinningsrikedomen. Vissa har kompletterat med nya koncept och till viss del lyckats ställa om, vilket har inneburit att man klarat sig okej.

– Men det har långt ifrån varit som det brukar, för man har förlorat mycket av sin merförsäljning. Det har varit sinnessjukt mycket sämre för dem.

Rikard Mattsson tycker bland annat Norrigårdens försäljning med jultallrikar som take away är ett jättebra exempel på hur man kan ställa om för att överleva.

Däremot funderar han på hur SCB har gjort sin jämförelse och tar sin egen restaurang Bryggmästarn, som han är delägare i, som exempel.

– Om de har jämfört Bryggmästarn med restaurangen som drevs där innan, men som gick i konkurs, så är det en ökning i ganska mycket pengar. Jämför man försäljningen 2020 och 2019 i våra lokaler så är det en ökning på flera miljoner trots att vi haft mycket begränsade öppettider, säger Rikard Mattsson.

De har under lång tid bara haft öppet två dagar i veckan.

Karta: Bryggmästarn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!