I dag svarar de i mobilen

När NSD grep in fick makarna Ingemo, 80, och Åke Brunström, 77, äntligen lösa ett Telia mobiltelefonabonnemang. Enligt Phonehouse marknadsdirektör Johan Järnliden beror händelsen på att försäljaren missförstått försäljningspolicyn.

Hallå Telia , hur har ni det med åldersmobbingen. Makarna blev riktigt besvika när de inte fick lösa något mobiltelefonabonnemang för att de är över 75 år. FOTO: LENA LEFFLER

Hallå Telia , hur har ni det med åldersmobbingen. Makarna blev riktigt besvika när de inte fick lösa något mobiltelefonabonnemang för att de är över 75 år. FOTO: LENA LEFFLER

Foto: Lena Leffler

BODEN2008-09-09 06:00
Skälet skulle vara enligt Järnliden att Phonehouse vid en "uppsökande försäljning" har en policy att inte vända sig till personer över 75 år för att det har inneburit vissa problem.
"En miss"
- Vi gör det med omtanke för våra egna kunder. Problemet handlar om att folk har missförstått vad de köpt. Däremot finns det ingen åldergräns vid försäljning i butik eller om man löser abonnemang via internet utan bara vid uppsökande försäljning. Något som försäljaren missat.
Här handlade det om uppsökande försäljning, eftersom försäljaren ropade fast makarna i affären?
- Ja, men möjligen är att paret inte såg så gamla ut. Nu har Phonehouse löst sitt misstag och hoppas att makarna som blivit kontaktade är nöjda, säger Järnliden.
Ung för sin ålder
-Vi gick faktiskt inte frivilligt till Phone House utan de ville att vi skulle komma dit så de kunde få göra affär. Efteråt gav försäljaren mig en komplimang. Den unge mannen tyckte jag såg ung ut för min ålder, säger Ingemo Brunström, 80.
Hon berättar att Phonehouse ringt upp makarna och sagt att de gjort fel.
Inte lugnt en stund
- Här har inte var lugnt en stund. Det började ringa redan vid sju-tiden på morgonen. Vi har inte fått något konkret erbjudande, men nu verkar alla göra vad som helst för att vi ska ta ett mobiltelefonabonnemang, säger Ingemo Brunström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om