Första arbetsveckan startade med ett ryck. Anna Forsman jobbade under V75-lördagen den 17 juni bara för att "känna" på pulsen.
– Jag gillar att vara ute bland gäster och det är ju extra kul när det är någon happening. Min arbetstid är vardagar men dyker det upp något så syns jag säkert fler helger här.
– Under travet hade vi fullbelagt så jag försökte hjälpte till med det jag kunde bland annat plocka disk och hålla rent och snyggt, säger Anna Forsman och skrattar.
Hon är född i Jokkmokk och bodde där tills hon var 15 år. Då flyttade familjen till Luleå.
– Så jag har både Boden, Luleå och Jokkmokk i mitt hjärta. Jag har kvar stugan i Jokkmokk så vi är där fortfarande.
Anna Forsman har funnits i fastighetsbranschen i 15 år. Sista jobbet var som näringslivspolitiskt ansvarig hos branschorganisationen Fastighetsägarna Mittnord. Innan dess fanns hon på HSB Norr i Boden. Hon är en pratsam och livlig person som utstrålar energi.
– Jag brinner för service eller jag älskar service. Det gjorde jag även i fastighetsbranschen.För mig består en fastighet av två delar, en hård och en mjuk del. Om huset får en vattenskada åtgärdas detta. Samtidigt finns även människorna i och omkring huset som man alltid måste värna och ta hand om. Så i fortsättningen får jag träna mig att inte säga hyresgäster utan hotellgäster.
Hon tvekade aldrig när Bodensias ägare Per Hedman ringde och erbjöd henne chefsjobbet.
– Visst, det är en utmaning för mig som aldrig jobbat på hotell men det är samtidigt en barndomsdröm som jag haft. Jag tror jobbet passar mig för jag gillar människor, att hitta på saker, utveckla och få nöjda kunder. Per har sett mina förmågor och tyckte att jag skulle passa trots att jag inte varit i branschen.
Bodensia har 100 rum och drygt 18 fast anställda. Under introduktionsveckan har Anna Forsman valt att fokusera på att prata med personalen och se vilka sysslor som görs.
– Vi ska bli ett team ihop som gör den här resan tillsammans. Därför är det jätteviktigt att få lära känna alla.
Anna Forsman tycker att det är en fantastisk utveckling som sker just nu i Boden. Hon vill därför att Bodensia ska bli en mötesplats, både för alla som redan bor här och de nya bodensare som kommer. Målet är också att finnas till för både lunch-, konferens- och hotellgäster.
– Samtidigt som vi verkar på en fantastisk plats så har vi ett ansvar att inte bara förvalta ett hotell utan även utveckla Bodensia.
– Det handlar om allt från nyare teknik, jämn bra kvalité på maten och kanske även ny sorts mat och upplevelser. Det finns hur mycket som helst man kan utveckla men det är ändå viktigt att göra det i lagom takt.
Givetvis vill hon att konferenslokalerna ska fyllas igen efter pandemin och att man även får ett fullbokat hotell i sommar.
– För mig är det viktigt att fortsätta nätverka ute i näringslivet. Ska vi nu öka beläggning på konferenser och restaurang så måste man synas, syns man inte så finns man inte. Det är viktigt att få veta hur folk upplever vårt hotell, om det finns saker som man kanske har saknat eller annat som behöver förbättras, säger hotellchefen.
Anna Forsman tycker också att Boden behöver fler restauranger som erbjuder a la carte, finare mat och fler barer.
– Jag tror det får bodensarna att gå ut och äta mer i Boden och det drar mer människor till alla ställen. Även till Bodensia.