Under måndagen rapporterade TT att prishöjningen på dagligvaruhandel ökat med 0,5 procent från januari till februari. Bland matvarukedjorna är det Willys och Axfood som har den största ökningen sedan årsskiftet med 1,4 procent. Som kompensation sänker matvarujätten priserna på vissa varor från de egna märkena medan andra höjs.
– Våra egna märken är oftast basvaror och frysvaror. De är billigare än andra märken. Det är klokt att hålla nere priserna på basvaror om det går. Men det är ju ett krig med matpriserna, säger Tony Karlsson på Willys i Boden.
Samtidigt reagerar många negativt på prisförändringarna, menar Tony Karlsson.
– Folk höjer rösterna ibland. Men jag brukar säga att "det är inte jag som sätter priserna". Kaffet reagerar folk på ofta. Bara det höjs med 50 öre, men även om det sänks.
– Om det viftas med prislappar tar man det med glimten i ögat. Det känns som att det är mer gnäll nu. Folk är betydligt mer prismedvetna nu än före de stora höjningarna. De kunder som inte haft koll tidigare har det nu. Man funderar vart man kan spara in och maten är ju en stor del, säger Tony Karlsson.
Varor som olivolja, te och choklad har ökat markant under februari och det är konsumenterna som drabbas av prishöjningarna. Willys som tidigare haft lägre prisökningar än andra matvarukedjor har i år alltså högst ökning enligt sajten Matpriskollen. NSD frågade vad kunderna på Willys tycker om det.
Vad tycker du om prishöjningarna i år? Har du märkt av dem?
– Ja det har blivit ganska dyrt. Till exempel juice. Man försöker tänka efter lite mer på vad man köper. Willys har höjt mycket nu, men varit billigare tidigare så det går ju inte att jämföra, säger Margareta Johnsson.
– Det liknar nästan kartellbildning bland ägarkoncernerna. Man sänker ju inte i första hand och de tjänar mycket. Så stora vinstmarginaler har de inte haft tidigare som de har nu. Men det är tur att det finns motvikt till höjningarna, säger Roger Ek.
– Diskmedel har höjts med nästan 15 kronor till exempel. Vissa grejer har verkligen dragit iväg och det är lätt att missa om man inte är medveten om det, säger Niklas Nordberg.
– Jag tycker butikerna smyghöjer. Men det går bra ändå, jag har inte börjat handla på andra affärer, säger Christer Wahlberg.