Här får de in foten

Regionala mästerskapen i Ung företagsamhet har avgjorts. Bästa UF-företag i Norrbotten blev Bruno Design och som tillsammans med sju andra företag går vidare till SM Stockholm i maj. - Jag har aldrig varit så nöjd i hela mitt liv. Vi har lagt ner så mycket tid på det här, säger Sven Dahlin i Bruno Design, som tog sig till framgångarna i bara strumplästen.

Miljöpriset gick till företaget Stenkoll med Adelina Eriksson Matilda Melby, Timothy Prellwitz och Axel Simonsson.

Miljöpriset gick till företaget Stenkoll med Adelina Eriksson Matilda Melby, Timothy Prellwitz och Axel Simonsson.

Foto: Nina Pettersson

BODEN2010-03-29 06:00
Under torsdagen arrangerade Ung företagsamhet Norrbotten en regional mässa med entreprenörer från länets gymnsieskolor på Boden Arena.
- Det verkar vara större konkurrens än tidigare år. Det är många företag som har lagt ner mycket tid och arbete, säger Jennie Emmoth, Ren Motion, Gällivare, som erbjuder friskvård åt företag. De fick tredje pris för bästa innovation och kom på andra plats i tävlingen om bästa UF-företag.
Sålde slut
Bästa UF-företag blev Bruno Design från Luleå. Dess affärsidé är att designa vänster- och högerstrumpor som matchar varandra.
- Vi köpte in 300 par och sålde slut på tre veckor, säger Tobias Laitila.
Vid en rundvandring bland de cirka 120 montrarna översköljdes besökarna av nya idéer och ungdomlig entreprenörsvilja.
Miljöpriset, som delades ut redan under festkvällen på Western Farm på onsdagen, gick till Stenkoll på miljön.
- Vi plockar stenar i naturen, dekorerar dem och säljer dem tillsammans med en miljöbroschyr, en liten guide till en mijövänligare tillvaro, säger Timothy Prellwitz, försäljningschef.
Pengarna de får in går till Naturskyddsföreningen.
Bästa webb
Företaget Smartheart vann första pris för bästa webbsida och andra pris för bästa monter. De sju tjejerna som går tredje året på företagsgrenen i Gällivare erbjuder tre olika kit i hjärtformade askar. Första hjälpen-kitet innehåller bandage, plåster med mera, feel good-kitet är fyllt med te, värmehjärta och choklad, i take care-kitet finns manikyrset, recept på ansikts- och hårinpackningar och olika örter.
- Vår affärsidé går ut på att tillhandahålla ordning och reda i ett hjärtligt format, säger Linn Norman.
Angelica Elvelin och Sandra Mella köper in delar och gör egna smycken som de säljer under föreatgsnamnet Sparkling angels design.
- Folk vill ha unika smycken. Vi gör även smycken på beställning, säger Angelica Elvelin.
Andra tävlingar som avgjordes under mässan var bästa affärsplan, logotype, reklamfilm, hantverk, säljare, innovation, vara och och tjänst.
Årets UF-lärare blev Eva Segerlund från Haparanda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om