LKAB pekar ut felaktigheter i H2GS ansökan

H2 Green Steel, H2GS, sade att de skulle hämta sitt järn från Malmberget. Detta avfärdas av LKAB som kräver en rättelse, avslöjar Dagens Industri.

H2 Green Steels planerade anläggning i Norra Svartbyn.

H2 Green Steels planerade anläggning i Norra Svartbyn.

Foto: H2 Green Steel/Sandell Sandberg/Mats Engfors

Boden2022-03-23 14:57

Det är i den miljötillståndsansökan som H2GS lämnat in för stålverket i Svartbyn utanför Boden som felaktigheterna finns. I en teknisk bilaga skriver bolaget att järnmalmspellets ska levereras via Malmbanan från LKAB:s gruva Malmberget till stålverket. Men detta är inte möjligt, enligt LKAB, då gruvbolagets produktion i Leväniemi och Malmberget är tätt bunden till SSAB i Luleå. Det är Dagens Industri som avslöjat schismen.

DI formulerar det som att LKAB ”avvisar H2GS planer för järnmalmsförsörjningen”, håller du med om den formuleringen? Utesluter ni helt leveranser av malm till H2GS?

– Vad DI skriver är att vi, LKAB, avvisar H2GS planer för järnmalmsförsörjning enligt deras miljöansökan. Några stora volymer från Malmberget finns inte tillgängliga då den produktionen förser SSAB i ett integrerat system. Med det sagt utesluter vi inte leveranser från våra andra produktionsorter. Vad vi poängterar är att vi kan inte vara en långsiktig lösning då vi ska ställa om hela vår pelletsproduktionen till järnsvamp, men vi kan vara en av deras leverantörer för att bistå i en övergångsperiod, säger Anders Lindberg, presschef på LKAB.

Varför vill ni att de ska ändra den tekniska beskrivningen?

– Den är fel. Inga betydande leveranser från Malmberget kan genomföras.

Felet har också erkänts av H2GS och de har gått med på att ändra formuleringen till Malmfälten, något som LKAB säger sig vara nöjda med.

I DI:s artikel framställer en källa ”det enda sättet” för LKAB att leverera malm till H2GS som skeppning via Narvik runt hela den Skandinaviska halvön till Luleå. 

Är det ett alternativ som ni ser som realistiskt för någon kund? För H2GS?

– Med kapacitetsproblemen på Malmbanan så är det för närvarande svårt att se möjligheter för mer än väldigt begränsade volymer från oss på järnväg. Vi ser stora behov av insatser för att öka kapaciteten framåt och driver på för det. Vad gäller sjötransporter runt den skandinaviska halvön till Luleå så är det en fråga H2GS måste svara på, säger Anders Lindberg.

Men det är inte det enda som stött på patrull i miljöansökan. En formulering rörande avfallshanteringen har fått Boliden att reagera. I den tekniska bilagan står att gruvafall motsvarande 640 000 ton ska transporteras till Aitik. 

"Något sådant avtal eller seriösa diskussioner kring ämnet finns inte”, säger Bolidens presschef Klas Nilsson till Di. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!