I intervjun säger Henrik Henriksson att de snarare närmare 2026 än 2030 måste nå full produktion, fem miljoner ton stål med den efterfrågan som är nu.
Stålverket i Norra Svartbyn täcker en yta motsvarande Kungsholmen i Stockholmen. Företaget lämnade in ansökan om miljötillstånd julveckan. Henrik Henriksson säger till Affärsvärlden de behöver få tillståndet godkänt före sommaren annars påverkas företagets tidplan. Den är mycket snäv.
Siktet är inställt på att få igång storskalig fossilfri ståltillverkning från 2024. Enligt planen ska produktionen nå 2,5 miljoner året därpå, men det beror på produktionsmixen, enligt Henriksson. Han uppger att de nästan nått målet på att ha hälften av den produktionen klar i långa kontrakt inför slutfinansieringen. Det handlar om kontrakt på fem till sju år där kunden förbundit sig att vid en viss volym betala priser som ligger 20-25 procent över brunt stål.
– Summerar man det handlar det om drygt 20 miljarder med dagens priser.
Enligt Henrik Henriksson hade de från början trott att kunderna skulle vara personbilar. De ser även ett stort intresse bland tunga fordon, vitvaror och industriprodukter.
– Kanske mest förvånade byggnadsmaterial. Ståldistributörer som Klöckner finns bland kunderna.
Företaget måste lägga nästa investering tidigare och har även justerat sin investeringsplan för Boden. Ursprungliga 25 miljarder hamnar i storleksordningen i stället på 30-40 miljarder kronor.