H2 Green Steel mötte mässbesökarna i Boden

Stålverksetableringen i Norra Svartbyn dominerar årets upplaga av Load Up North i Boden. Kommunen står enligt projektledaren Johanna Brändström från Nolia "i mittpunkten av händelsernas centrum" i Sverige idag och många entreprenörer vill vara med där det händer.

Anne Graf från H2 Green Steel berättar om vad som är på gång.

Anne Graf från H2 Green Steel berättar om vad som är på gång.

Foto: UIrika Vallgårda

Boden2023-08-25 18:25

150 utställare visar upp sina verktyg, maskiner, bilar och annan utrustning, eller presenterar sin verksamhet i montrar, på den stora entreprenadmaskin-, transport- och rekryteringsmässan torsdag till lördag.

I publika samtal på scenen inomhus avhandlas kommunala investeringar, vätgas, affärsmöjligheter i stålverkets kölvatten, inflyttning, kompetensutveckling och kompetensförsörjning – majoriteten med en direkt koppling till H2 Green Steels etablering.

– Det här är ett tillfälle för besökare som vill skriva samarbetsavtal eller andra affärsavtal att mötas, säger Johanna Brändström, projektledare för mässan.

Hon har inte räknat antalet besökare men konstaterar att parkeringsplatserna är fulla av bilar.

undefined
Johanna Brändström från Nolia är projektledare för årets Load Up North-mässa på Boden arena.

Under torsdagen lockade scensamtalet med Anne Graf, ansvarig för samhällskontakter på H2 Green Steel, absolut mest folk.

För nästan exakt ett år sedan tog stålbolaget första spadtaget i Boden Industrial Park och mässbesökarna som flockades framför scenen var nu nyfikna på att höra vad som hänt under det gångna året.

undefined
Anna Bergström från Bodens kommun håller ett scensamtal med Anne Graf från H2 Green Steel på mässan Load Up North.

– Byggdomen kom 1 juli ifjol och sedan dess har mycket handlat om markarbeten i och med att sajten lutar litegrann, berättar hon.

Samtidigt håller de på att göra färdigt alla de avtal och upphandlingar som krävs inför slutfinansieringen. Hisnande 50 miljarder kronor behövs för att kunna bygga stålverket. 

– Finansieringen ska vara klar innan året är slut och det är ett antal saker som ska till för att vi ska kunna göra bankerna och investerarna nöjda, säger Anne Graf. 

Miljötillståndet som blev klart 1 juni i somras var en sådan sak.

undefined
Anne Graf från H2 Green Steel berättar om vad som är på gång.

Därutöver jobbar bolaget fram avtal med diverse leverantörer och skaffar fram den processutrustning och el och malm som krävs för att möjliggöra projektet.

– Samtidigt stöttar vi Bodens kommun i allt det som sker utanför grindarna och välkomnar och mobiliserar våra underleverantörer.

I nuläget är de drygt 200 anställda i bolaget, men siffran kommer att växa till 1 600, plus de 5 000 byggarbetare som behövs.

undefined
Det var ingen tvekan om vem som lockade mest publik under torsdagen på Up Load North-mässan i Boden.

Området för vätgasanläggningen blir 70 hektar och sajten där stålverket ligger 200 hektar.

– Mellan dem kommer det att gå en pipeline med vätgas under den lilla sjön där alla grodorna bor.

Det första man kommer att möta när man kommer till industriområdet är avlastningsstationen, ansluten till den nya infrastrukturkorridoren dit skrot fraktas, samt de stora tornen där järnsvampen tillverkas. Därifrån går järnsvampen vidare in i ljusbågsugnen där stålet produceras för att sedan komma ut i norra änden av sajten som valsat stål.

– Målet är att första rullen ska produceras i december 2025, säger Anne Graf. 

I första fasen ska bolaget producera 2,5 miljoner ton stål per år, för att sedan trappa upp till 5 miljoner ton stål per år 2028. Av de 2,5 miljoner ton stål som bolaget ska producera i första fasen är 1,5 miljon ton sålt redan i förväg.

– Det är det som gör att vi kan genomföra projektet.

undefined
Anne Graf från H2 Green Steel berättar om vad som skett det gångna året.

Nyligen kom nyheten att H2GS inte får köpa malm av LKAB, utan måste importera från Kanada och Brasilien. 

– Det är ingen tvekan om att vi hellre hade tagit malm lokalt. Men att göra stål med vätgas sparar 1,7 ton CO2 per ton stål jämfört med ett traditionellt stålverk. Tillägget för att transportera malmen från Kanada eller Brasilien är 40–50 kilo CO2 per ton stål. Så det är absolut fortfarande lönt det.

undefined
Många ville veta det senaste om H2 Green Steel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!