Krävs mer pengar åtgärda farliga vägar: "Stor skuld"

Många gator och gång- och cykelbanor i Bodens kommun är i dåligt skick. Det kan leda till att vissa blir trafikfarliga. "Underhållsskulden på gator och vägar är stor”, säger Maria Kristoffersson, på tekniska avdelningen.

Tekniska avdelningen har sett över statusen på gator, gång- och cykelvägar. ”Underhållsskulden på gator och vägar är jättestor", säger Maria Kristoffersson, avdelningschef.

Tekniska avdelningen har sett över statusen på gator, gång- och cykelvägar. ”Underhållsskulden på gator och vägar är jättestor", säger Maria Kristoffersson, avdelningschef.

Foto: LENA TEGSTRÖM

Boden2022-03-23 08:45

Kommunen har sett över statusen på sina gator. 14 procent borde ha asfalterats senast under fjolåret för att upprätthålla sin bärighet. De är rödmarkerade, eftersom de inte klarar den högsta kravnivån.

– Åtgärdas inte vissa vägar i tid kan det leda till trafikolyckor och innebära en risk för liv och hälsa, säger Maria Kristoffersson, avdelningschef.

23 procent av gatorna måste åtgärdas under perioden 2022-2026 och 63 procent ska inte behöva åtgärdas förrän tidigast 2027.

– Vi har filmat och gått igenom alla gator. Informationen läggs in i ett datasystem, som signalerar när de borde beläggas. Vi åker då ut och besiktigar dem, sedan bestämmer vi vilka som måste beläggas under året.

Maria Kristoffersson påpekar, att det här inte är något unikt för Boden, som ligger på genomsnittet jämfört med andra kommuner i landet. Mängden åtgärder medför dock att det ekonomiska utrymmet måste utökas för att de röda gatusträckorna ska kunna bli färre. Beläggs de inte medför det betydligt dyrare åtgärder i form av utgrävning och förstärkning av vägkroppen.

– Vägkroppar med tung trafik är mycket dyrare att åtgärda, så vi har satsat mer på de riktigt dåliga vägsträckorna. För går de sönder kostar det riktigt mycket pengar att åtgärda, säger Maria Kristoffersson.

Men det gör att läget är betydligt värre för kommunens gång- och cykelvägar, som har försämrats mycket sedan förra året. Kommunen ligger mycket sämre till än genomsnittet i landet. Hela 37 procent är röda, 27 procent måste beläggas 2022-2026 och endast 36 procent kan vänta.

– De längsgående sprickorna är värst för där kan man köra ned med cykelhjul. Att en väg börjar spricka beror mycket på tjälen och att det kommit in vatten i själva vägkroppen. När det sker hamnar det sedan vatten i sprickan, säger Maria Kristoffersson.

Sprickorna har dessutom vuxit väldigt mycket senaste tiden. För att minska antalet rödmarkerade cykelbanor rejält krävs stora insatser.

– Vi har bestämt att vi ska satsa lite mer på dem i år, men vi har en väldigt tight budget, säger Maria Kristoffersson.

Maria Kristoffersson har cirka åtta miljoner kronor till vägåtgärder, men skulle behöva 39 miljoner kronor för att åtgärda alla röda, trafikfarliga vägar samt gång- och cykelvägar det kommande året. Totalt behövs 109 miljoner under tio år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!