Filmskapande med oändliga möjligheter

Filmaren Lotta Lennartsdotter har jobbat med Skapande förskola under hela 2018. På tisdagen var det avslutning med stor filmpremiär på Saga. Röda matten var utrullade och färdigpoppade popcorn väntade.

Bella Andersson och Adrian Jansson skapar scenografi till sin rymdfilm.

Bella Andersson och Adrian Jansson skapar scenografi till sin rymdfilm.

Foto: LOTTA LENNARTSDOTTER

BODEN2018-12-19 17:19

– Allt var roligt, Göra film, äta popcorn och det här, säger milo, fem år på Hedens förskola.

Statens kulturråd har finansierat projektet. 16 förskolor har ingått och barnens har gjort drygt 80 filmer. Omkring 350 barn i åldern fyra-fem år har deltagit och 280 kom på filmpremiären.

Lotta Lennartsdotter tycker det är viktigt att barnen får se sina filmer på en riktig biograf på storbildsskärm.

– Det är olika anledningar till det. En är att det är en del av processen att göra film, att få visa den. Det är det alla filmskapare jobbar för. Får man inte visa sin film har man missat en ganska stor del. Sedan är det inte alla barn som varit på bio och jag tycker att det är en fantastisk upplevelse, som jag gärna vill att de ska uppleva. Då är det röd matta, popcorn och festis.

Barnen har gjort stop motionfilmer utav foton, animerad film som inte är tecknad. Först har det varit handledning för förskolelärarna. Därefter har barnen fått göra scenografier tillsammans med sina pedagoger.

– Sedan när jag kommit dit har jag haft med mig lera och de har fått göra figurer och rekvisitan till scenografierna, säger Lotta Lennartsdotter.

Filmerna har de gjort via ett program på i-pad. Efter det har de lagt till ljud. En del av filmerna handlar om djur och barnen har antingen valt att prata eller bara göra olika läten. Några av barnen valde även att sjunga på sina filmer.

Det låter avancerat?

– Ja, det är det, men de klarar av det och det är ett enkelt och bra program, säger Lotta Lennartsdotter.

Filmerna är omkring 20 sekunder, så sammanlagat är det mer än en halvtimmes film.

Filmerna är väldigt fantasifulla med olika lekar, kalas, djur som klättrar, rymdvarelser och magiska saker. Miljöer är allt från badstränder, stjärnhimlar, blomsterängar och trollskog.

Siv Lindqvist, förskollärare i Heden, sitter med en grupp femåringar. Hon berättar att barnen har tyckt att det varit jätteroligt att göra film.

– De tyckte det var kul att göra scenografier och fick verkligen använda sin fantasi.

En grupp skapade en film på en badstrand och den andra filmade ett kalas.

– De bestämde sig ganska snabbt. Sedan lekte vi tillsammans fram miljön. Vi provade olika tekniker för att gubbarna skulle få plats att röra sig. Det var barnen som arbetade med mig och deras fantasi fick utrymme. Det har gått jättebra att skapa tillsammans med barnen. Allt de sa plockade jag fram som idéer och försökte hitta lösningar tillsammans med dem så att tekniken fungerade, säger Siv Lindqvist.

Hon tycker det är helt fantastiskt vad de har åstadkommit.

– Deras upplevelse när de fick se gubbarna röra sig. De förstod inte riktigt hur det skulle gå till.

De har nu haft den här typen av skapande projekt på förskolan i två år och Siv Lindqvist hoppas på en fortsättning.

En del grupper jobbade med egna idéer. I Heden att de hade jobbat mycket med sin scenografi.

– Det märktes. De har kvar den och leker i den efteråt, säger Lotta Lennartsdotter.

Andra förskolor har valt att göra en utställning kring scenografierna.

Några förskolor lät barnen helt välja fritt, andra jobbade med teman som Örtavallens förskola. Där hade de Island som tema och hade gjort en scenografi med en vulkan som sprutade lava. Kyrkkläppen hade jobbat med Bockarna Bruse och valde att göra en film om sagan som fördjupning.

– Nu kan pedagogerna programmet och kan jobba vidare kring sagor, sånger, alfabetet eller lego. Det finns oändliga möjligheter, säger Lotta Lennartsdotter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om