Bodenbos meddelande gav skrämselhicka

Bodenbos meddelande gav skrämselhicka. Den snabba utflyttningen på grund av rotrenovering berörde sex lägenheter men nådde över 2627 personer, både hyresgäster och andra som hyr av Bodenbo. "Utskicket skapade kaos och var djupt olyckligt", säger Johan Johansson, vd för Bodenbo.

Här är en del av meddelandet som gick ut till tusentals hyresgäster.

Här är en del av meddelandet som gick ut till tusentals hyresgäster.

Foto: Montage

Boden2022-08-03 16:13

Meddelandet handlade om boende i sex lägenheter som skulle flytta över till campingen eller eget ordnat boende. Redan fredag den 5 augusti var tanken att man skulle checka in på campingen eftersom Bodenbo måndagen nästkommande vecka skulle renovera lägenheten och då var det "viktigt att hyresgästerna var klara och inte hemma". Kvällsutskicket på tisdagen skulle bara gå ut till tio boende men gick ut till tusentals fler. Utskicket skapade ett mindre ramaskri på Bodenbos Facebooksida under tisdagskvällen. 

– Vi beklagar det som hänt vilket skapade en väldig oreda även hos oss. Vi har inte riktigt klart för oss om det är ett systemfel eller ett mänskligt fel ännu. Det måste vi reda ut, säger Johan Johansson.

 – Bodenbo blev nedringda, så vi har nu bemannat upp kundtjänsten och försökt snabbt få ut information om misstaget i våra egna sociala kanaler och vår hemsida.

Meddelandet gick ut till Bodenbos alla 2100 hyresgäster, men även avflyttade hyresgäster och personer som inte bor hos Bodenbo utan bara hyr ett förråd, lokal eller motorvärmarstolpe.

– Så det är avsevärt fler som fått det här meddelandet som skickades ut av misstag. Totalt var det 2627 individer som fick meddelandet felaktigt, säger Johansson.

Enligt Bodenbos vd skedde ett "liknande misstag" för två somrar sedan. Då skulle det skickas en påminnelse till hyresgäster som inte betalat hyran. Istället gick meddelandet ut till Bodenbos alla hyresgäster, även till dem som betalat hyran.

– Det skapade också en väldig massa oreda för oss. Många hörde av sig även då. Den gången skickade vi ut ett ändringsmeddelande 20-30 minuter efter det felaktiga gått ut. Men det tog ett tag att bearbeta datamängden så den gången tog det ändå 12 timmar innan ändringsmeddelandet hade kommit ut, säger Johan Johansson.

– Det vi gör nu är att dela upp ändringsmeddelandet i små datapaket och försöka skicka ut dessa riktat till olika områden under onsdagen.

Bodenbo har gått i fronten för digitalisering, men det verkar kunna skapa kaos också?

– Digitalisering är jättebra men blir det fel så blir konsekvenserna väldigt stora och det har vi fått uppleva nu, säger Johan Johansson, vd för Bodenbo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!