Allmänna reklamationsnämnden: Djurägaren måste ha bevis

Fallet med hunden Lovis är anmält till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Enligt nämnden är det djurägarens sak att bevisa att en felbehandling har skett hos veterinären.

Bo Helin är jurist hos Allmänna reklamationsnämnden.

Bo Helin är jurist hos Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: Pressbild

Boden2023-10-20 10:00

Juristen Bo Helin är specialist på den avdelning där djurärenden hamnar hos ARN. Där har man tagit emot och registrerat anmälan från Theres Lång om hunden Lovis och skickat ut den till motparten, det vill säga veterinären, med begäran om ett svar. Senaste svarsdatum var 16 oktober. 

– Därefter brukar djurägaren få se svaret och få chansen att i sin tur komma med invändningar mot det, och vice versa tills båda parter har fått fram allt de vill i ärendet. 

Denna korrespondens brukar kunna ta några månader och det kan gå upp till ett halvår innan nämnden fattar beslut. Vid sammanträdet då beslut tas i djurärenden närvarar även sakkunniga veterinärer.

Bo Helin kan inte föregå vad som kommer att hända i just det här ärendet. 

– Men man kan väl säga så mycket som att det i grunden ändå är konsumenten som har bevisbördan för att det är veterinären som har gjort sig skyldig till en felbehandling.

Utifrån den bevisning och de utlåtanden som har inkommit från olika håll tar nämnden ställning till om det kan anses som att anmälaren har lyckats bevisa att skadan beror på kliniken.

Hur ska en hundägare kunna bevisa att en luftstrupsskada inte fanns före en tandvårdsbehandling – förväntas man först ha röntgat sin hunds luftstrupe, innan man åker in till veterinären?

– Det är ju inte alltid så lätt förstås. Jag kan inte säga vad exakt som krävs och vad man förväntas göra. Men återigen, bevisbördan ligger på konsumenten, så på något sätt får man försöka visa att det är sannolikt att felet beror på veterinären.

En vanlig typ av bevisning, berättar han, är utlåtande från en annan veterinär. En annan vanlig bevisning är ett veterinärbesiktningsintyg från när man köpte hunden.

– Där kan man se vad som var utan anmärkning och inte. Men jag kan inte säga vad som kommer att få avgörande betydelse i det här specifika fallet.

ARN prickar inte veterinärer utan handhar endast ekonomiska krav och allt som prövas måste ha ett ekonomiskt värde. 

– När det gäller veterinärtjänster är det vanligt att det handlar om skadestånd eller hävning av tjänsten, det vill säga att konsumenten vill ha pengarna tillbaka om man menar att tjänsten har utförts felaktigt.

Om ARN:s beslut är ett bifall blir det endast en rekommendation till företaget. 

– Det är inte rättsligt bindande, men de allra flesta företag följer våra beslut, säger Bo Helin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!