"Ett trendbrott"

Fler pojkar söker Björknäsgymnasiets omvårdnadsprogram. I dag finns 39 förstahands-sökande till 32 platser tack vare nya ämnet räddningsmedicin.- Jättekul. Vi får alltid höra att vi är ett " flickprogram", säger läraren Anita Åkerlund.

Läraren Anita Åkerlund med sina elever Gustav åström, Erik Lindmark, Petra Aspenfjäll och Åsa Hemphälä som börjar tredje året på omvårdnadsprogrammet." Det känns både roligt och intressant att få läsa räddningsmedicin."FOTO: Lena Leffer

Läraren Anita Åkerlund med sina elever Gustav åström, Erik Lindmark, Petra Aspenfjäll och Åsa Hemphälä som börjar tredje året på omvårdnadsprogrammet." Det känns både roligt och intressant att få läsa räddningsmedicin."FOTO: Lena Leffer

Foto: Lena Leffer

BODEN2010-04-18 06:00
Omvårdnadsprogrammet har haft ett oförtjänt dåligt rykte.
- Det har funnits en attityd att det är bara kvinnor som jobbar inom vården, det är dåligt betalt och man torkar skit. Därför är det roligt att vi ser ett trendbrott för kommunen behöver alla utbildade vårdanställda, säger Anita Åkerlund.
Det glädjer henne extra mycket att omvårdnadsprogrammet har fler förstahandssökande i år än tidigare, 39 sökande på 32 platser.
- Det känns roligt att många är killar, sex-sju har sökt in till hösten. Jag vet att satsningen på räddningsmedicin, som varit på gång
i flera år, har bidragit till ökningen, säger Åkerlund.
Utomlandspraktik
Tredjeårseleverna får praktisera utomlands, få delar av sitt körkort betalt av gymnasieskolan och även undervisning i räddningsmedicin.
- Det är viktigt att först lära sig baskunskaperna i omvårdnad för att kunna tillgodogöra sig fördjupningen i räddningsmedicin, säger Anita Åkerlund
Ämnet räddningstjänst på 100 poäng ska bidra till baskunskaper och insyn i yrken inom räddningstjänstens och akutsjukvårdens områden samt närliggande verksamheter.
Vårdeleven Erik Lindmark gick först samhällsprogrammet in-nan han bytte till omvårdnadsprogrammet.
- Jag tänkte bli polis men upptäckte att ett vårdande yrke var mer min grej. Jag är intresserad att utbilda mig till sjuksköterska och kanske jobba inom ambulanssjukvården. Då får man en för-
aning vad man ger sig in på fram-över, säger han.
Positiva till spetskompetensen
Även klasskamraterna Gustav Åström, Petra Aspenfjäll och Åsa Hemphälä är positiva till att få spetskompetens inom den ordinarie undervisningen. Utöver
teori står även räddningstjänstens personal för en del av undervisningen.
- Det man lär sig praktiskt kommer man också ihåg, säger Gustav Åström.
- Jag kommer nog att sikta på att bli lekterapeut. Det kommer säkert att uppstå nödsituationer där kunskapen om räddningsmedicin behövs, säger Åsa Hemphälä.
- Jag har ännu inte bestämt om jag vill bli sjuksköterska eller so-
cionom. Spetskompetens är en bra merit oavsett vilken arbetsplats vi än väljer i framtiden, säger Petra Aspenfjäll.
Programmet utvecklades
Anita Åkerlund vill gärna ge en eloge till skolpolitikerna i Boden för att vårdlärare fick nyttja del av arbetstiden för att utveckla programmet.
- Det har gett resultat. Vi kunde få åka på studiebesök till Kalix och besöka omvårdnadsprogrammet där de redan infört räddningsmedicin, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om