Ett stadshus som välkomnar: "Jag tror det blir jättebra"

Kommunen satsar 13 miljoner på att öppna upp stadshuset för allmänheten med en välkomnande entré och ett kontor som servar besökarna direkt. "Jag tror det blir jättebra", säger Katarina Nyberg, projektansvarig för medborgarservice.

SÅ HÄR BLIR DET. De blå ytorna kommer att tillhöra medborgarservice och de gula blir publika.

SÅ HÄR BLIR DET. De blå ytorna kommer att tillhöra medborgarservice och de gula blir publika.

Foto: Bodens kommun

BODEN2017-06-14 06:00

Nu håller kommunen på att förbereda ombyggnationen av entrén och utformningen av medborgarservice. Tanken är att öppna upp ytor och fräscha upp väggar på nedre plan. Fastighetschefen Conny Bergvall berättar att den nya huvudentrén ska ske via Stadshusparken.

– Det ska kännas roligt att komma in i stadshuset. Det är tanken, säger han.

Huvudentrén kommer att få en ny utformning på utsidan.

– Vi håller på att titta på den. Vi har sett ett förslag förut, men håller nu på att titta på lite olika alternativ. Ska det vara hållbart de kommande 40 åren ska det vara lätt att ta sig in. Vi kommer att göra om parken så det blir handikapparkering och ramper. Det ska bara vara att rulla rätt in för dem som har rullstol. Det kommer bli jättebra tillgänglighet, säger Conny Bergvall.

Socialförvaltningens reception som idag tar en stor del av foajén i B-huset mot Stadshusparken kommer att förflyttas bakåt. Därmed måste tryckeriet flytta. Var är dock oklart, utan håller på att utredas. Ytan innanför entrén blir betydligt mer öppen.

– Vi möblerar upp så att det blir en trevligare miljö. Man ska känna sig välkommen. Vi öppnar upp så mycket vi kan och breddar så mycket det går, säger Conny Bergvall.

Besökarna ska lätt hitta till kommunens kontor för medborgarservice, som blir ett nav för medborgarna i mitten av stadshuset. Där ska allmänheten kunna få information, vägledning, lämna felanmälningar och synpunkter. Det kommer att ligga i det som idag är nämndsal. Medborgarservice ska bemannas med nio årsarbetare. Katarina Nyberg är projektansvarig för medborgarservice och enhetschef.

– Vi kommer att möta medborgarna via receptionen, telefon eller nätet beroende på hur de väljer att kontakta oss. Vi kommer att lösa och hantera många snabba, lätthanterliga ärenden. Vi frigör också tid från förvaltningarna och deras specialister, så de får mer tid att fördjupa sig i sina ärenden. I överenskommelse med varje förvaltning kommer vi bestämma vilka ärenden vi ska hjälpa till med och vilkas ärenden som ska gå direkt till dem, säger hon.

Det finns ingen exakt tidplan ännu och förändringarna genomförs stegvis.

– Jag tror att det kan bli jättefint. Jag ser verkligen fram emot det här. Jag tror det blir jättebra, säger Katarina Nyberg.

Det kommer även att finnas tillgängliga besökrum för de besökare som behöver kunna sätta sig ned enskilt för längre samtal eller träffa en handläggare från någon av förvaltningarna som då kommer ned.

Kaféet ligger kvar där det är idag.

– Men det vi gör är att vi tar bort väggen in till kaféet. Vi försöker öppna upp det så att det blir en del av hela den här ytan och vi ska försöka göra kaféets uteplats mer tillgänglig, säger Conny Bergvall.

Tanken är att man ska nyttja de andra sammanträdessalarna mer än i dag. I kommunstyrelsesalen tar man också bort den fasta möbleringen. Eventuellt blir det ett nytt konferensrum där nu anslagstavlorna sitter.

Hur mycket kommer det kosta?

– Vi har fått elva plus två miljoner för ombyggnationen.

De övriga entréerna i stadshuset är till för personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!