Bodens kommun har köpt in en ny sopbil som drivs på "bio-fuel". Den visades upp på Medborgarplatsen i går i samband med det seminarium om biogas som hållits i två dagar. Boden är först
i Sverige med den typen av bil.
Räcker i 20 mil
Traditionella biogas-bilar har gastankar så stora bränslet räcker i 20 mil.
- Gasen räcker längre med "bio-fuel" tack vare den kombinerade driften diesel/biogas. Motorn tänder på diesel och resten skjuts till med biogas, säger Göran Stenlund, fordonsansvarig vid Ragn-Sells.
Förhållandena är 30 procent diesel och 70 procent gas.
- Fördelen, jämfört med bara biogas, är att om gasen tar slut så fortsätter bilen att gå på diesel, säger han.
Ragn-Sells har tagit fram bilen tillsammans med Volvo och Stadspartner i Linköping. Tekniken är utvecklad i England.
Bara plus med biogas
Seminariedeltagaren An-ne Sörensson, som arbetar med gröna trafikfrågor
i Östersunds kommun, vågade sig ut i nästan 30 minusgrader för att se bilen. Östersund har 220 fordon som drivs på biogas.
- Det är för att de minskar klimatpåverkan genom mindre luftföroreningar, går på lokalt producerat bränsle och är tystare. Det är bara plus.
Bussarna och sopbilarna i Östersund går på bara biogas.
- Om det blir problem med biogasproduktionen eller tankstället så blir bilarna stående. Därför är det intressant se ett fordon som går på både biogas och diesel och som kan ta sig längre utanför tätorten, säger Anne Sörensson.
Stig-Erik Svensson är transportledare i Bodens kommun.
- Det är roligt att Ragn-Sells satsar på det här och vill ligga i framkant på teknologin.
För få tankställen
I Bodens kommun finns 120 personbilar, två lokalbussar och två sopbilar som går på biogas.
- I ett inledningsskede, då det inte finns tillgång till så många tankställen för biogas, är ett flexibelt system nödvändigt, säger Mikael Brändström från intresseföreningen Biofuel region.
Helene Henriksson är produktionsingenjör vid biogasanläggningen i Boden.
- För att klara efterfrågan måste vi bygga ut och vi väntar nu på tillstånd från länsstyrelsen.
Ville inte starta
Den nya "bio-fuel"-bilen är godkänd för minus 40 grader men när Göran Stenlund ska starta den så vill inte motorn.
- Det är dieseln det är problem med, inte gasen. Jag tror att det beror på att man tankat dålig diesel söderut, säger han.
Stig-Erik Svensson kommenterar:
- Det är så här att vara
pionjär, det är inte alltid lätt i början.
En sopbil - två bränslen
I går visades första sopbilen som drivs med "bio-fuel", det vill säga både biogas och diesel. Snart ska en sådan rulla i Boden och hämta upp matavfall från hushåll. - Den ska i princip frakta sitt eget bränsle, säger Stig-Erik Svensson, transportledare vid Bodens kommun.
Anne Sörensson, som arbetar med gröna trafikfrågor på Östersunds kommun, var intresserad av den nya bilen som går både på diesel och biogas.FOTO: Nina Pettersson
Foto: Nina Pettersson
fakta Bodens biogasanläggning tar emot:
? 1 500 ton matavfall från hushåll, affärer och restauranger.
? 1 200 ton gränsmjölk.
? 30 ton restaurangfett.
? 2 ton latrin.
? 18 000 ton avloppsslam.
Fakta: Bodens kommun
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!