Den mänskliga faktorn bakom utryckningsmissen
Den mänskliga faktorn låg bakom att ms-sjuke Marianne Pohjanen blev utan hjälp trots att hon larmat flera gånger.- Kommunen gjorde fel och operatören rätt. Rutinerna ska skärpas, säger Ann-Britt Sundberg, Bodens kommun.
Marianne Pohjanens trygghetslarm ska nu fungera. FOTO: LENA LEFFLER
Foto: Lena Leffler
Larmblogg
- Larmcentralen eller operatören gjorde helt rätt och larmade till Kungsbrogruppen. Så i detta fall är det kommunen eller hemtjänstpersonalen som gjort fel när de tog emot larmet. Kommunen ska även titta över larmbloggen som är beställd från larmoperatören.
- Den person som tog emot larmet meddelade att den som larmat inte tillhörde Kungsbrogruppen. Pohjanen har enbart larm som insats av kommunens hemtjänst, vilket kan förklara att det gick snett. Pohjanen har också velat stå
kvar hos Kungsbrogruppen eftersom hon har en
relation till dem sedan tidigare, säger Ann-Britt Sundberg.
Det som kommunen nu gjort för att inte samma sak ska hända igen är att överföra Marianne Pohjanen till hemtjänstgruppen Kvarnängen som sköter området som hon geografiskt tillhör.
Åtskilda nycklar
- Givetvis kommer hon också att bli omregistrerad hos operatören. När det gällde nycklarna till den som larmat så var dessa lämnade till kommunen. I hemtjänstgruppen finns nycklarna i ett nyckelskåp för hemtjänsttagarna och för dem som bara har larm i ett annat skåp. Nycklarna är åtskilda för att det är sällan som man gör insatser hos dessa personer dagligen, säger Sundberg.
Enligt henne har också arbetsledare pratat med berörd personal.
- Sådant ska inte få hända. Det är både olyckligt och beklagligt, säger Ann-Britt Sundberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!