Hittills har att nytt avtal för BDX lett till 40 nyanställningar. Och det kan bli fler.
– Vi vill anställa minst ett tiotal till på ganska kort sikt. Främst söker vi utbildade järnvägstekniker, säger Anna Jonsson, HR- chef.
Det var i februari i år det blev klart att företaget hade vunnit en upphandling hos Trafikverket. Det handlar om drift och underhåll av järnvägssträckorna Luleå- Murjek på 145 kilometer och hela Haparandabanan som är 160 kilometer lång. Avtalet gäller från och med 1 oktober i år och fem år framöver, med möjlighet till två års förlängning. I uppdraget ingår flera teknikområden som mark, bana, el, signal och tele.
Det handlar om till exempel växlar, räls, signalanläggning och kontaktledningar samt snöröjning.
– På sträckan Luleå- Murjek går det tio tåg om dagen, en stor del av dem består av LKAB:s malmtåg. Det blir en utmaning med tanke på den intensiva trafiken, säger Maria Berglund, produktionschef.
Den stora utmaningen blir väl att tågen ska kunna gå i tid?
– Ja, det är ju det som kontraktet går ut på. Att se vi ska se till att hålla banorna i sånt skick, säger Maria Berglund.
Överenskommelsen med Trafikverket innehåller två delar.
– Dels ett förebyggande underhåll där vi följer bestämda intervaller för bland annat besiktning, dels ett avhjälpande arbete där det ingår att laga där det har blivit fel, säger Maria Berglund.
Det här innebär att företaget har tagit sig in på ett nytt område.
– Vi har sedan tidigare haft nybyggnadsprojekt för järnvägar, men inte ägnat oss åt underhåll, säger Anna Jonsson.
karin.sjoberg@norrbottensmedia.se
0921- 539 10